Ünite 4 - İslam Hukukunun Kaynakları Çözümlü Test II

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani
eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen
şeye ne ad verilir?
A) Sünnet
B) Delil
C) Yöntem
D) Karar
E) Kıyas

Çözüm: Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve
insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı
düşünülen şeydir. Buna göre delil sadece Kur’ân-ı Kerîm
ile Sünnet olmaktadır.
Doğru cevap B’dir.

2. “Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve insani
eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı düşünülen
şeydir. “
Yukarıdaki tanıma göre aşağıdakilerden hangisi İslam
hukukunda delil olarak kabul edilmektedir?
A) Hadis
B) Kıyas
C) Kur’ân-ı Kerîm
D) Istıslah
E) İstihsan

Çözüm: Delil, oluşumunda beşer katkısı olmayan ve
insani eylemlerin hükümlerini içinde barındırdığı
düşünülen şeydir. Buna göre delil sadece Kur’ân-ı Kerîm
ile Sünnet olmak- tadır. Kur’ân ve Sünnet, oluşumunda
beşer katkısı olmayan, salt ilahi kaynaklı metinlerdir.
Doğru cevap C’dir.

3. Delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan yollara
ne ad verilir?
A) İcma
B) Kıyas
C) Yöntem
D) Tasnif
E) Tasvir

Çözüm: Yöntem delillerden hüküm çıkarmak için
başvurulan çeşitli yolları ifade eder. Doğru cevap C’dir.

4. Kur’ân-ı Kerîm yaklaşık olarak kaç senede inmiştir?
A) 23
B) 12
C) 30
D) 20
E) 16

Çözüm: Kur’ân-ı Kerîm bir bütün olarak hep birden değil
yaklaşık 23 senelik süreçte parça parça inmiş, değişik yazı
malzemeleri üzerine yazılmış̧, sahabîler tarafından
ezberlenmiş̧ve daha sonra bir kitap haline getirilmiştir.
Doğru cevap A’dır.

5. Aşağıdakilerden hangisi İslam bilimlerinden biridir?
A) Kelam
B) İcma
C) Sünnet
D) Istıshab
E) Şeriat

Çözüm: İnsanla ilişkili olarak düşünüldüğünde Kur’an’ın
bütün muhtevasını inanç, ahlak ve amel/davranış̧(ibadet
ve hukuk) olmak üzere üç ana grupta toplamak
mümkündür. Kur’an’ın bu içeriğine uygun olarak da
Müslüman geleneğinde üç temel ilim sistemleşmiştir.
Kur’an’ın inanç alanındaki ayetleri kelam ilminde, ahlak
alanındaki ayetleri tasavvuf ilminde ibadet ve hukuka
ilişkin ayetleri de fıkıh ilminde sistematiğe edilmiştir.
Doğru cevap A’dır.

6. Aşağıdakilerden hangisi maslahatın türlerinden biri
değildir?
A) Zaruriyyat
B) Harciyyat
C) Tahsiniyyat
D) Mürsel maslahatlar
E) İçtihad

Çözüm: İçtihad maslahat türlerinden birisi değildir.
Doğru cevap E’dir.

7. Istıshâb hangi kökten türemiştir?
A) Sohbet
B) Sorgu
C) Sahi
D) Sahih
E) Sahte

Çözüm: Istıshâb, “sohbet” kökünden türemiş̧bir isim
olup, beraber bulunma, beraberliğin devam etmesi gibi
anlamlara gelir.
Doğru cevap A’dır.

8. Hanefilere göre ise ıstıshâb hangi durumda
kullanılabilir?
A) Delil
B) Hüküm
C) Karar
D) Kuşku
E) Sünnet

Çözüm: Hanefilere göre ise ıstıshâb bir hüccet olmayıp,
yalnızca, delili ile sabit olmuş bir hükümde sonradan
kuşku (şek) doğması durumunda kullanılabilir.
Hanefilerin “ıstıshâb defi‘ hususunda hüccettir”
sözlerinin anlamı budur.
Doğru cevap D’dir.

9. Asıldaki hükmün konuluş̧  gerekçesinin açıkça
belirtilmiş̧ olmasına ne denir?
A) Müstenbat illet
B) Münasip vasıf
C) Mansus illet
D) İstihsan
E) Maslahat-ı mürsele

Çözüm: Asıldaki hükmün konuluş̧ gerekçesi bazen açıkça
belirtilmiş̧ olur. Buna mansus illet denilir.
Doğru cevap C’dir.

10. Sedd-i Zerâi yöntemini kullanan mezheplerden biridir?
A) Hanefi
B) Maliki
C) Zeydi
D) Caferi
E) Şafii

Çözüm: Zerâi‘, harama, kötü ve zararlı bir sonuca
götüren şey anlamındaki zerî‘a sözcüğünün çoğuludur.
Sed, ise kapamak, engel olmak, set çekmek anlamına gelir.
Buna göre sedd-i zerî‘a kötülüğe giden yolun kapatılması
demektir. Daha çok Mâlikî ve Hanbelî mezheplerinde
işletilen bir yöntemdir.
Doğru cevap B’dir.