Ünite 4 - İslam Hukukunun Kaynakları Çözümlü Test I

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Aşağıdakilerden hangisi asli delillerden biri değildir?
A) Kitab
B) Sünnet
C) İcma
D) Istıshâb
E) Sahâbî Sözü

Çözüm: Sahâbî Sözü asli delillerden değil Mülhak deliller
içerisinde yer alır.
Doğru cevap E’dir.

2. Kitab (Kur’ân), “Hz. Muhammed’e Arapça olarak
indirilmiş, mushafın iki kapağı arasında tevatüren
nakledilmiş Tanrı kelamı” şeklinde tanımlanır.
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın vahiy ürünü
olduğunu göstermektedir?
A) Hz. Muhammed’e indirilmiş olması
B) Arapça olarak indirilmiş olması
C) İki kapağının olması
D) Tevatüren nakledilmiş olması
E) Tanrı kelamı olması

Çözüm: Tanrı kelamı ifadesi, Kur’ân’ın vahiy ürünü
olduğunu anlatır. Kur’ân’ın bütün diğer delillerin
dayandığı ana delil olması onun bu özelliğinden
kaynaklanır.
Doğru cevap E’dir.

3. Üç temel islam bilimi aşağıdakilerden hangisinde
doğru olarak verilmiştir?
A) Kur’an-Fıkıh-Tefsir
B) Kur’an-Kelam-Hadis
C) Kelam-Tasavvuf-Fıkıh
D) İlim-Kelam-Tefsir
E) Kelam-Tsavvuf-Hadis

Çözüm: Kelam, Tasavvuf ve Fıkhın (İslam Hukuku) üç
temel İslam bilimi olarak değerlendirilmesi, tefsir ve hadis
gibi diğer İslami disiplinlerin önemsiz olduğu anlamına
değil; onların metinlerin anlaşılması ve oradan hareketle
davranışların hükümlerine ilişkin değer yargılarına
ulaşılmasıyla ilgilenmedikleri, onların temel işlevinin bu
üç temel bilimin ana malzemesinin hazırlanmasıyla ilgili
olduğu anlamına gelir.
Doğru cevap C’dir.

4. Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla
doğrudan ilgili olan ayet sayısı kaçtır?
A) 100 civarı
B) 200 civarı
C) 300 civarı
D) 400 civarı
E) 500 civarı

Çözüm: Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla
doğrudan ilgili olan ayet sayısı 500 civarıdır. Bu nedenle
doğru cevap E’dir.

5. Yalan üzerinde birleşmeleri düşünülemeyen bir
sayıdaki topluluğun kendileri gibi bir topluluktan
naklettikleri sünnet olarak tanımlanan sünnet
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fıkhi Sünnet
B) Zanni sünnet
C) Ahad sünnet
D) Meşhur sünnet
E) Mütevatir sünnet

Çözüm: Mütevatir sünnet, yalan üzerinde birleşmeleri
düşünülemeyen bir sayıdaki topluluğun kendileri gibi bir
topluluktan naklettikleri sünnettir. Sünnetin mütevatir
olması onun Hz. Peygamber’e ait olduğu ve değişmeden
bize kadar ulaştığı konusunda kesin bilgi ifade eder.
Doğru cevap E’dir.

6. Aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
A) Rivayet açısından mütevatir, meşhur ve nass
olmak üzere üç kısma ayrılır.
B) Kur’an’ın anlaşılması noktasında da Sünnet’e
ihtiyaç yoktur.
C) Hüküm çıkarma konusunda Kur’an ile Sünnet
arasında özde bir fark vardır.
D) Sünnet daha az önemlidir
E) Sünnet İslam Hukukunun ikinci temel
kaynağıdır.

Çözüm: Sünnet, İslam hukukunun ikinci temel kaynağıdır.
Sünnetin ikinci kaynak olması onun daha az önemli
olduğu anlamına gelmez. Hüküm çıkarma konusunda
Kur’an ile Sünnet arasında özde bir fark yoktur. Bir
hükme kaynaklık etme açısından aralarında fark olmadığı
için usulcüler Kur’an ve sünnet metinlerini ifade etmek
için “nass” (çoğulu: nusûs) terimini kullanmışlardır. Bu
nedenle doğru cevap E’dir.

7. Aşağıdakilerden hangisi ibadetlerin farziyeti
üstündeki icma değildir?
A) Namaz
B) Oruç
C) Hac
D) Zekat
E) Kıyas

Çözüm: Haber-i vâhid ve kıyas üzerindeki icmâ birinci
türe, namaz, oruç, hac, zekat gibi ibadetlerin farziyeti
üzerindeki icmâ ise ikinci türe girmektedir. Dolayısıyla
kıyas ibadet farziyetine girmez.
Doğru cevap E’dir.

8. İcmâa katılan müctehidlerin hepsinin ölmesi anlamına
gelen terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sarih İcmâa
B) Sükûtî icmâ
C) Inkırâzu'l-asr
D) Sahih İcmâa
E) Hüccet

Çözüm: Inkırâzu'l-asr, icmâa katılan müctehidlerin
hepsinin ölmesi anlamına gelir. Bu şartı öne sürenlere
göre, görüşünden vazgeçme ihtimali bulunduğu için, aynı
doğrultuda görüş bildiren müçtehidlerin hepsi ölmedikçe
icmâ gerçekleşemez. Hanefilere göre icmâın
gerçekleşmesi için ınkırâzu’l-asr şart değildir. Dolayısıyla
doğru cevap C’dir.

9. Mevcut olan bir şeyin aynı şekilde devam etmesi,
diğer bir ifadeyle, daha önce varlığı bilinen bir
durumun, aksine delil bulunmadıkça, varlığını
koruduğuna hükmedilmesi şeklinde tanımlanan
kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kitab
B) Sünnet
C) İcma
D) Istıshâb
E) Sahâbî Sözü

Çözüm: Istıshâb, mevcut olan bir şeyin aynı şekilde
devam etmesi, diğer bir ifadeyle, daha önce varlığı bilinen
bir durumun, aksine delil bulunmadıkça, varlığını
koruduğuna hükmedilmesi şeklinde tanımlanır.
Usulcülerin “Bekâu mâ kâne alâ mâ kân” sözleri bunu
ifade eder.. Buna göre doğru cevap D’dir.

10. 1.Kıyasın bırakılıp insanlara en uygun olanı almak
2.Özel ve genel herkesin karşı karşıya kalıp mübtela
olduğu hususlarda hükümlerde kolaylığı talep etmek
3.Genişliği almak, sıkıntılı olanı terk etmek
4.Müsamahayı almak, rahatlık taşıyanı istemektir. Bu
tanımların ortak noktası, kolaylığın alınıp zorluğun
terkedilmesi olup, bu husus dinde temel bir prensiptir.
Yukarıda açıklanan terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) İstihsan
B) İcmaa
C) Istıshab
D) Kitab
E) Sünnet

Çözüm: İstihsan, sözlükte, güzel bulmak anlamına gelir.
Terim olarak ise değişik biçimlerde tanımlanmıştır. Hanefi
usulcü ve fakih Serahsi istihsanı yukarıdaki şekillerde
tanımlamışlardır.
Doğru cevap A’dır.