1. Aşağıdakilerden hangisi sünni hukuk ekollerinden
biri değildir?
A) Şia
B) Hanefi
C) Şafi
D) Maliki
E) Hanbeli
Çözüm: Şia’nın yalnızca ehl-i beyt ve onların taraftarı
olan sahabilerin rivayetlerini kabul etmektir. Bu nedenle
diğer gruplardan ayrılır.
Doğru cevap A’dır.
2. Aşağıdakilerden hangisi günümüze kadar varlığını
sürdüremeyen Sünni hukuk ekollerinden biridir?
A) Hanefi
B) Leys
C) Hanbeli
D) Maliki
E) Şafi
Çözüm: Günümüzde dört mezhep olarak bilinen Hanefi,
Hanbeli, Maliki ve Şafi ekollerinin dışındaki Sünni ekoller
fazla taraftar bulamadığı için varlıklarını
sürdürememişlerdir.
Doğru cevap B’dir.
3. Ebu Hanife fıkıhta aşağıdakilerden hangi kaynağı
bağlayıcı bir delil olarak kabul etmez?
A) Kitab
B) Sünnet
C) Tabiun müctehidlerinin ictihatlarını
D) Sahabe kavli
E) İctihad
Çözüm: Ebu Hanife, Kitab ve Sünnet’te delil bulamazsa
sahabe görüşleri içerisinden tercih yapar, tabiun
müctehidlerinin içtihatlarını bağlayıcı bir delil olarak
kabul etmezdi.
Doğru cevap C’dir.
4. İmam Malik ahad haber ile hangi amel arasında
çatışma çıktığında o amele öncelik verirdi?
A) Mekke
B) Medine
C) Yemen
D) Şam
E) Mısır
Çözüm: İmam Malik, kuşaktan kuşağa aktarılan Medine
amelinin Hz. Peygamber ve sahabe dönemindeki
uygulamayı yansıttığına inanırdı. Doğru cevap B’dir
5. Aşağıdakilerden hangisi, “arzu edilmeyen sonuçların
yine hukuk içinde kalınarak ve hukukun imkanları ile
aşılması” nı ifade eder?
A) Sahabe kavli
B) Kıyas
C) İcma
D) Hiyel
E) İstihsan
Çözüm: İstihsan özel bir delil sebebiyle verilen benzer
hükümlerden başka bir hüküm vermek anlamına gelir,
icma herhangi bir konuda görüş birliğine varmak
demektir. Kıyas herhangi bir şeyi başka birşeyle
kıyaslamak demektir. Sahabe kavli, islam hukuku olan
fıkıh ilminin kullandığı kaynaklardan, fer’i delillerdendir
dolayısıylla yukarıda tanımları verilen şıklar uygun
değildir. Ebu Hanife’nin hukuk mantığı olarak genel kabul
gören, çözüm ve çare olarak ifade edilen hukuk
anlayışından biri de Hiyel’dir.
Doğru cevap D’dir.
6. Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin görüşlerinin
tedvininde ve mezhepleşmesinde önde gelen dört
öğrencisinden biri değildir?
A) Hasen b. Ziyad
B) Ebu Yusuf Yakub b. İbrahim
C) Muhammed b. Hasen eş-Şeybani
D) Züfer b. Hüzeyl
E) Tahavi
Çözüm: Tahavi, yukarıda belirtilen öğrencilerden sonra,
sonraki kuşaklarda yetişen Hanefi alimlerden biridir.
Doğru cevap E’dir.
7. Aşağıdaki coğrafi bölgelerin hangisinde Hanefi ekolü
yaygın değildir?
A) Kuzey Afrika
B) Türkiye
C) Balkanlar
D) Çin
E) Orta Asya
Çözüm: Türkiye, Balkanlar,Çin ve Orta Asyada
yaygındır. Kuzey Afrika’da Maliki Mezhebi yaygındır.
Doğru cevap A’dir.
8. Aşağıdakilerden hangisi İmam Malik’in görüşlerini
Kuzey Afrika ve Mısır’da yayan öğrencilerinden biri
değildir?
A) Abdurrahman b. El-Kasım
B) Abdullah b. Vehb
C) Hasen b. Ziyad
D) Abdullah b. Abdilhakem
E) Asbağ b. Ferec
Çözüm: Hasen b. Ziyad, Ebu Hanife’nin görüşlerinin
tedvininde ve mezhepleşmesinde önde gelen
öğrencilerinden biridir.
Doğru cevap C’dir.
9. Aşağıdaki coğrafi bölgelerin hangisinde Maliki ekolü
yaygın değildir?
A) Endülüs
B) Moritanya
C) Nijerya
D) Balkanlar
E) Kuzey Afrika
Çözüm: A/B/C/E Şıkları soruyla uyumsuzdur. Balkanlar
Hanefi mezhebinin yaygın olduğu bir coğrafi bölgedir.
Doğru cevap D’dir.
10. Caferiler aşağıdakilerden hangisini bir başvuru
kaynağı olarak görmezler?
A) Kitab
B) Sünnet
C) İcma
D) Akıl
E) Kıyas
Çözüm: İctihad kapısının daima açık olduğunu savunan
Caferiler, kıyası bir başvuru kaynağı olarak görmezler.
Doğru cevap E’dir.