Ünite 2 - İslam Hukukunun Oluşumu ve Tarihsel Gelişimi Çözümlü Test II

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Müctehid imamlar sonrasındaki dönem hangisidir?
A) Taklid Dönemi
B) Müluk Dönemi
C) 12 İmam Dönemi
D) Hz. Peygamber Dönemi
E) Uyanış Dönemi

Çözüm: Hz. Peygamber-sahabe-tabiûn-müctehid imamlar
şeklinde bir çizgi takip etmek mümkündür. Müctehid
imamlar sonrasındaki dönem literatürde genelde, “taklid
dönemi” olarak nitelenmektedir. Doğru cevap A'dır.

2. İlk inen ayetler hangi motifleri taşımaktadır?
A) Helal ve haram
B) Cennet ve Cehennem
C) Yargılar ve hükümler
D) Mucizeler
E) Müminler
Çözüm: Hz. Aişe’nin (ö. 58/678) ilk inen ayetlerin Cennet
ve Cehennem motifleri taşıdığı, daha sonra helal ve
haramla ilgili ayetlerin geldiğine ilişkin tespitine göre
Doğru cevap B'dir.

3. Hz. Peygamber’in hicretinden sonra Müslümanlar
hangi şehirde etkili hale gelmişlerdir?
A) Mekke
B) Medine
C) Kudüs
D) Şam
E) Tahran

Çözüm: Hz. Peygamber’in hicretinden sonra
Müslümanlar, Medine’de şehrin yönetimi üzerinde etkisi
olan bir topluluk haline geldiler. Medine’de yaşayan
bütün grupların iştirakiyle, hak ve sorumlulukları
belirleyen ortak bir belge (Medine Vesikası) tanzim
edilerek Hz. Peygamber’in etrafında bir nevi siyasal bir
teşkilatlanma meydana getirildi. Doğru cevap B’dir.

4. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki
İslam hukukunun kaynaklarından birisidir?
A) Sünnet
B) Ümmet
C) Vasiyet
D) Tevhid
E) Tefsir

Çözüm: Hz. Peygamber döneminde İslam hukukunun iki
kaynağından bahsetmek mümkündür: Kitâb ve Sünnet.
Doğru cevap A’dır.

5. Hz. Peygamber döneminde hükümler hangi ilkeye
göre vaz edilir?
A) Doğruluk ilkesi
B) Ahlaki ilkeler
C) Kolaylık ilkesi
D) Toplumsal ilkeler
E) Hukuki ilkeler

Çözüm: Hz. Peygamber döneminde hükümlerin vaz edilişi
sırasında gözetilen temel amaçlar içerisinde kolaylık ilkesi
yer almaktadır. İlahi iradenin mükelleflerin zorluk ve
sıkıntı içerisinde kalmasını değil, bilakis kolaylaştırmayı
hedeflediği bizzat Kur’ân’da açıklanmıştır (Bakara,
2/185; Nisa, 4/28; Maide, 5/6). Doğru cevap C’dir.

6. Aşağıdakilerden hangisi Sahabe dönemi İslam
hukukunun kaynaklarından birisidir?
A) İctihad
B) Tefsir
C) Vasiyet
D) Tevhid
E) Ümmet

Çözüm: Hz. Peygamber döneminin aksine, sahabe
zamanında ictihad bağımsız bir hukuk kaynağı olarak
nasların yanında yer alıyordu. Dolayısıyla sahabe
döneminde İslam hukukunun üç kaynağından
bahsedebiliyoruz: Kitâb, Sünnet ve ictihad. Doğru cevap
A’dır.

7. Aşağıdakilerden hangisi Sahabe dönemindeki ictihad
faaliyetinin özelliklerinden biri değildir?
A) Geniş bir şekilde uygulanmıştır
B) Nas bulunmayan konularda Hz. Peygamber
referans alınmamıştır
C) Naslar yoruma tabi tutulmuştur
D) Aynı konuda farklı ictihadlerde bulunulmuştur
E) Sahabe dönemi hukukçuları nas bulunmayan
konularda çözüme ulaşmak için ictihad
etmişlerdir

Çözüm: Sahabe dönemi hukukçuları nas bulunmayan
konularda çözüme ulaşmak için ictihad etmişlerdir. Bu
hususta kendilerine rehberlik eden ana unsur, Hz.
Peygamber’le birlikte olmanın, onun hukuki konulardaki
yaklaşım tarzına tanık olmanın kazandırdığı meleke
olmuştur. Doğru cevap B’dir.

8. Müslümanların çoğundan farklı olarak sünnet
malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk
anlayışı geliştirmiş topluluk hangisidir?
A) Şiiler
B) Hanif’iler
C) Hariciler
D) Aleviler
E) Sünniler

Çözüm: Hariciler, siyasi açıdan muhalif oldukları
sahabilerin rivayet ya da fetvalarına değer vermemiş,
Müslümanların çoğunluğundan farklı, sünnet malzemesini
önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı
geliştirmiştir. Doğru cevap C’dir.

9. Yalnızca ehl-i beyt ve onların taraftarı olan
Sahabelerin rivayetlerini kabul eden topluluk
hangisidir?
A) Şiiler
B) Hanif’iler
C) Sünniler
D) Aleviler
E) Hariciler

Çözüm: Şîa’nın eğilimi ise, yalnızca ehl-i beyt ve onların
taraftarı olan sahabilerin rivayetlerini kabul etmek
şeklinde ortaya çıkmıştır. Sadece ehl-i beyt imamlarının
fetvalarına değer atfeden Şîa da ayrı bir hukuk anlayışı
geliştirmiştir. Doğru cevap A’dır.

10. Sahabeden sonraki neslin dönemi nasıl
adlandırılmaktadır?
A) Müctehid İmamlar Dönemi
B) Hz. Peygamber Dönemi
C) Uyanış Dönemi
D) Taklid Dönemi
E) Tabiun Dönemi

Çözüm: Tabiûn dönemi sahabeden sonraki neslin, diğer
bir ifade ile Hz. Peygamber’den sonraki ikinci kuşağın
dönemini ifade etmektedir. Bu dönemin önemli bir bölümü
Emeviler’in iktidarda olduğu zaman dilimine tekabül ettiği
için, kimi yazarlarca “Emeviler Dönemi” olarak da
adlandırılmıştır. Doğru cevap E’dir