Terâvih namazı Ramazan ayına mahsus bir namaz olup yatsı namazının
vaktinde vitirden önce yirmi rek’at olarak kılınır. Terâvih Arapça tervîha
kelimesinin çoğulu olup sözlükte nefsi dinlendirmek, rahatlatmak gibi
anlamlara gelir. Terâvih namazının her dört rek‘atı sonunda bir süre
oturularak istirahat edildiği için bu dört rek‘ata bir tervîha adı verilmiştir.
Dolayısıyla bir terâvih namazında beş tervîha vardır. Hz. Peygamber “Her
kim Ramazan’da faziletine inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek terâvih
namazı kılarsa, onun geçmiş günahları bağışlanır” (Buhârî, “İman”, 37)
hadisleriyle Müslümanları terâvih namazını kılmaya teşvik buyurmuşlardır.
Terâvih namazı Hz. Peygamber’den itibaren günümüze kadar kesintisiz
olarak yatsı namazını müteâkiben kılınagelmiştir. Terâvih namazının hükmü
sünnet-i müekkededir.
Terâvih namazı tek başına kılınabilmekle birlikte
cemaatle kılınması daha faziletlidir. En faziletlisi camide kılınanıdır. Fıkıh
bilginlerinin çoğunluğuna göre terâvih namazının cemaatle kılınmasının
hükmü sünnet-i kifâyedir. Bunun anlamı şudur: Bir belde halkının tamamı
olmasa da hiç değilse bir kısmı bu namazı cemaatle kılmalıdır; belde
halkının topluca cemaatle terâvih namazını kılmayı terkedip onu evlerinde
tek başlarına kılmaları doğru değildir. Terâvih namazı, her iki rek‘atta bir
selam vermek suretiyle kılınır, Böyle kılınması daha faziletli olmakla birlikte,
dört rek‘atta bir selam vererek kılmak da mümkündür. Altı, sekiz, on rek‘atta
selam vermek suretiyle kılınması ise mekruhtur. İki rek‘atta bir selam
verildiği takdirde, bu namaz akşam namazının sünneti gibi kılınır. Dört
rek‘atta bir selam verilmesi halinde ise, yatsı namazının ilk sünneti gibi
kılınır. Teravih orucun sünneti olmayıp vaktin sünneti olduğu için hasta ve
yolcu gibi mazeretleri sebebiyle oruç tutmakla yükümlü olmayanlar için de
bu namazı kılmak sünnettir. Yatsı namazının kılınmasının ardından mescide
gelen kişi, önce yatsı namazını kılar, daha sonra imamla birlikte terâvih
namazını kılmaya başlar, eksik kalan rek‘atları ya imamla birlikte vitir
namazını bitirdikten sonra kılar veya önce terâvihten kılamadığı eksik kalan
kısımları tamamlar, daha sonra vitir namazını tek başına kılar.