Adağın Şartları

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
Adağın Şartları
« : 08 Ocak 2018, 17:57:48 »
Adağın geçerli olabilmesi için hem adakta bulunan kimse hem de adağın
konusu ile ilgili bazı şartlar vardır.
Yerine getirilecek eylem bir ibadet olduğundan, ibadetlerin geçerliliği için
aranan şu iki temel şart, adakta bulunan kimsede de aranmıştır:

1- Müslüman olmak,
2- Aklı başında ve bülûğa ermiş olmak.

Buna göre deli gibi sürekli ya da ne dediğini bimeyen sarhoş gibi o sırada
aklı başında olmayanlar ile küçüklerin adakları geçersizdir.

Adak konusunda aranan şartlar ise şunlardır:

1- Adanan şeyin cinsinden farz veya vacip bir ibadet bulunmalıdır.

Buna göre namaz kılmak, oruç tutmak, hacca veya umreye gitmek, kurban kesmek, sadaka vermek gibi eylemler adanabilir.
Çünkü bunların cinsinden farz veya vacip olan ibadetler vardır.

Buna karşılık mesela mevlit okutmak, türbe ziyaret etmek, helva dağıtmak, hasta ziyaret etmek gibi fiiller adanamaz.
Zira bunların cinsinden bir farz ya da vacip ibadet yoktur.

2- Adanan şey, kişinin ileride zaten yapmakla yükümlü olacağı bir ibadet
olmamalıdır.

Söz gelimi “Allah için yarın ikindi namazını kılayım,
zekâtımı vereyim” gibi adaklar geçerli olmaz.

3- Adanan şey başka bir farz veya vacibe bağlı bir ibadet olmamalıdır.

Aksine bağımsız ve kendi başına farz veya vacip bir ibadet olmalıdır.
Mesela abdest almak, tilavet secdesi yapmak, ezan okumak, camiye
girmek gibi adaklar geçerli olmaz. Zira bunlar kendi başlarına bağlayıcı
olan bir ibadet değil, bir başka farz ya da vacibe bağlı olan ibadetlerdir.

4- Adanan şeyin yerine getirilmesi imkânsız olmamalıdır.

Mesela “Allah rızası için geçen Perşembe günü oruç tutayım;
yüzerek hacca gideyim;
komşumun arabasını vakfedeyim”

gibi bir adak olamaz. Çünkü birincisi geçmiş zamanla ilgili olduğu için, ikincisi insan kudretini aşacağı ve Mekke’ye kadar deniz olmadığı için, üçüncüsü başkasının malı üzerinde tasarrufta bulunulamayacağı için mümkün değildir.