İslam Ahlak Esasları - Çıkmış Soruları ve Cevapları 2

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. İnsanın, toplumda başkalarına karşı uyması gereken ilkeler toplamına ne ad verilir?
A) Toplumsal ahlâk
B) Toplumsal ilkeler
C) Örf ve âdet
D) Töre
E) Kamu vicdanı

2. Aşağıdakilerden hangisi, ahlaki değerlerin birey vicdanında içselleştirilmesi ve toplumsal düzeyde yaygınlaşması konusunda en etkin kurumdur?
A) Felsefe
B) Sanat
C) Bilim
D) Hukuk
E) Din

3. Aşağıdakilerin hangisi, dinlerin insanlara sunduğu ahlak esaslarının içeriklerinden biridir?
A) Kötü duygu ve dürtülerden arınma yolunu göstermeleri
B) 'Nereye gidiyoruz?' sorusunu cevaplamaları
C) 'Nerden geldik?' sorusunu cevaplamaları
D) Nasıl ibadet edileceği konusunda bilgi vermeleri
E) Günah ve sevap kavramıyla insan davranışını yönlendirmeleri

4. Aşağıdakilerden hangisi İslam çevre ahlakının dört kuramından biri değildir?
A) Yararlılık
B) Bilgelik
C) Erdemlilik
D) Haklılık
E) Sorumluluk

5. Kur'an'a göre yeryüzü kimin için yaratılmıştır?
A) İnsanlar
B) Müslümanlar
C) Muttakiler
D) Canlılar
E) Mu'minler

6. Aşağıdakilerden hangisi İmam Gazali'nin ahlak eseridir?
A) El-futuhatu'l- mekkiyye
B) Kut el-Kulub
C) Avarifu'l- Mearif
D) İhyâ'u Ulûmi'd-din
E) Mesnevi

7. İslam akidesinin ahlaki davranışlar arasındaki bağlantısı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İslam akidesinin bir kısmı ahlakla ilgili, bir kısmı değildir.
B) İslam ahlakı ve akidesi birlikte ele alınmalıdır.
C) İslam akidesinin insan davranışları üzerinde doğrudan etkisi vardır.
D) İslam’daki akidevi unsurlar ahlakla doğrudan ilgilidir.
E) İslam akidesinin ahlaki davranışlar üzerinde yaptırımsal bir gücü vardır.

8. Davranış düzenini, fertlerin iç dünyasını ve insanların biyolojik gelişimini takip ederek ele alan bilim dalı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Hukuk
B) Bilgi felsefesi
C) Ahlâk psikolojisi
D) Ahlâk felsefesi
E) Din felsefesi

9. Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer veya
değersiz olduğunu savunan tavra ne ad verilir?
A) Ahlaki görecelik
B) Mükemmeliyetçilik
C) İdealizm
D) Sezgicilik
E) Duyguculuk

10. İslam ahlakını içeren klasik eserlerde aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
A) Ahlaki davranışın kuralları
B) Ahlakın ferdi davranış düzeni olmaktan çıkarılması
C) Yaşanmış örnekler üzerinden ahlaklı davranışın gösterilmesi
D) Ahlaklı davranmayı bir meleke haline getirmenin yolları
E) Ahlaki kuralların nasıl uygulanacağı

11. “İslam ahlakında bir fiile değer katan, ona ahlaki bir statü, bir konum veren Hz. Peygamber’in o fiili gerçekleştirmesi, o tavsiyeyi yapması veya o fiilin yapılmasını uygun görmemesi ve yasaklamasıdır.”
ifadesinden aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
A) Hz. Peygamber’in davranış tarzı Müslümanlar için önemlidir.
B) Hz. Peygamber ahlaki örnektir.
C) İyi ve kötü Hz. Peygamberin davranışlarından anlaşılır.
D) Müslümanlar için esas olan Hz. Peygamber’e ittibadır.
E) Esas olan insanın kendi aklına uygun olanı yapmasıdır.

12. İslam ahlakının etkin olması ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) İnsanlar arasındaki eşitliğin sağlanmasıdır.
B) İslamî kuralların öğrenilmesidir.
C) Toplumsal kalkınmadır.
D) Müslümanların İslam’a uygun şekilde yaşamasıdır.
E) Bilimde ileri gidilmesidir.

13. "İnsan Allah'ın isim ve sıfatlarının tecelligahıdır." cümlesiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İnsan, bu dünyada düzen kurarak yeryüzünü imar edebilme gücüne sahiptir.
B) İnsan, ahlaki kemale yönelik bir kabiliyete sahiptir.
C) Allah insana ruhundan üflemiştir.
D) İnsanın ve Allah'ın sıfatları her cihetten aynıdır.
E) İnsan, eşref-i mahlûkattır.

14. Müslüman filozofların ahlak anlayışında kendi başına (bizatihi) iyi olan tek şey aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hikmet
B) Şecaat
C) Haz
D) Adalet
E) Saadet

15. Aşağıdakilerden hangisi ahlaki yaptırım mercii değildir?
A) Allah
B) Ahiret inancı
C) Vicdan
D) Toplum
E) Şahsi menfaat

16. Mu'tezilenin ahlak teorisiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Ahlaki hükümler ile estetik hükümler birbirinin aynıdır.
B) Ahlaki değerler mutlak değildir, bu değerler fiillerin değişmez nitelikleri değildir.
C) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgiler grubuna girer.
D) Vahiy akılla belirlenen temel ahlak kurallarını doğrulamak zorunda değildir.
E) Ahlaki değerler konusunda insanlardaki farklı kanaatler bu değerlerin izafi oluşundandır.

17. Eş'arilere göre, Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan kudret
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İrade
B) İstitaat
C) Kesb
D) Hürriyet
E) Acziyet

18. “Fiziki dünyadaki nesnelerde veya herhangi bir hareket olarak bir fiilde iyilik veya kötülük vasfı yoktur. İyilik ve kötülük, nesneler ve fiillerin insan fiilleri ile irtibatı, insan hayatının bir parçası olması ile bu nesnelere ve fiillere yüklenmektedir ya da bu nesneler veya fiiller, bu sıfatları kesb etmekte; ilişki düzenleri değişince, fiillerin ve
nesnelerin sıfatları da değişmektedir.”
Yukarıdaki parçaya göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Fiiller ve nesnelerin ilişki düzenleri değişince iyilik ya da kötülük sıfatları da değişebilmektedir.
B) Bir fiil kendinde ya iyidir ya da kötüdür.
C) Bir nesne kendinde ya iyidir ya da kötüdür.
D) Nesneler kadar fiillerin de iyi ya da kötü olarak adlandırılabilecek vasıfları vardır.
E) Bir şeyi almak kendinde iyi ya da kötüdür.

19. Bireysel ahlak bakımından çirkin ahlak/rezilet özelliğini sergileyen yönetici ve bireylerden müteşekkil toplumlara ne ad verilir?
A) İlkel toplum
B) Sufli toplum
C) Barbar toplum
D) Cebbar toplum
E) Erdemsiz toplum

20. İslam ahlakına göre, adalet kavramını varlık, bilgi ve değer bakımından bir arada bulunduran ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cesaret
B) Tevazu
C) Tevhid
D) İbadetler
E) Peygamber sevgisi

21. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında temel erdemlerden biri değildir?
A) Hikmet
B) Tevazu
C) Adalet
D) İffet
E) Cesaret   You are not allowed to view links. Register or Login

22. İslam ahlakında zulüm erdeminin zıttı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gurur
B) Kurnazlık
C) Adalet
D) Ahmaklık
E) Korkaklık

23. İslam ahlakında erdemlerin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cennete girebilmek
B) Sevilen bir kişi olmak
C) Ahireti kazanmak
D) Saadeti yakalamak
E) Nefsi terbiye etmek

24. İslam ahlakına göre; reziletlere bulaşmış kişiliğe modern psikolojide ne ad verilir?
A) Ahlaksız
B) Yoksun
C) Saldırgan
D) Bireyselleşememiş
E) Parçalanmış

25. Aşağıdakilerden hangisi Ebu'l-Hasan el-Eş'ari'nin ahlak anlayışı ile ilgili ifadelerden biri değildir?
A) Hayır ve şerrin yaratıcısı Allah'tır.
B) İyi ve kötü Allah'ın emir ve yasaklarıyla belirlenir.
C) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgilerdendir.
D) İnsan, fiillerinin yaratıcısı değildir.
E) Ahlaki değerler fiillerin değişmez nitelikleri değildir.

26. Ahlaki değerler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusu değildir.
B) Meleklerin fiilleri ahlaken değerlendirilebilir.
C) Ahlaki değer ifadeleri insan fiillerini ilgilendirmez.
D) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusudur.
E) İnsanın ibadetleri ahlaki değerlendirmenin dışındadır.

27. Temyiz gücünün fazla olması durumunda aşağıdaki ahlaki hastalıklardan hangisi ortaya çıkar?
A) Şaşkınlık
B) Ahmaklık
C) Gamsızlık
D) Cahillik
E) Kurnazlık

28. Güzel faziletlerin yeti olarak süreklilik kazanmasına ne ad verilir?
A) Ölçülülük
B) Meleke
C) Basiret
D) Alışkanlık
E) Görgü

29. Ahlaken erdemli olmayan bir yargıcın adil olamayacağını söyleyen İslam düşünürü kimdir?
A) İbn Meymun
B) İbn Kesir
C) İbn Haldun
D) İbn Ömer
E) İbn Rüşd

30. İslam ahlakına göre birlikte yaşama ilkesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Her koyun kendi bacağından asılır.
B) İnsan diğer insanların varlıklarını teyid edip, onları muhafaza ederek kendi varlığını sürdürmelidir.
C) Büyük balık küçük balığı yutar.
D) İnsanlar birbiriyle sürekli çatışmalıdır.
E) İnsan insanın kurdudur.

31. Ahlak ilmi açısından insanı diğer varlıklardan ayıran özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aklı ve hakikatleri idrak gücü
B) Yardımseverliği
C) İş paylaşımı yapabilmesi
D) Acıma duygusunun olması
E) İletişim kurabilmesi

32. Temel erdemlerden olan iffet erdeminin aşırılığı durumunda ortaya çıkan rezilet aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kurnazlık
B) Günahkârlık
C) Şehvet Azlığı
D) Ahmaklık
E) Saldırganlık

33. Farabi, İbn Sina ve Gazali'nin en uygun ahlak tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahlak, uzun bir nefis mücadelesinden sonra insandan bir takım fiillerin ortaya çıkmasını sağlayan melekedir.
B) Ahlak, kötüyle mücadele etmektir.
C) Ahlak, konulmuş olan ahlaki kurallara sadece uygun davranmaktan ibarettir.
D) Ahlak, insan nefsinden düşünüp taşınmaya gerek kalmaksızın iyi fiillerin ortaya çıkmasını sağlayan melekedir.
E) Ahlak, örf ve adete uygun davranmaktır.

34. Aşağıdakilerden hangisi hayrı, iyiyi ve varlığa yakın olanı tercihe yatkınlık anlamına gelir?
A) Akıl
B) Hürriyet
C) Sevgi
D) İrade
E) İhtiyar

35. Cesaret erdeminin bağlı olduğu nefsani güç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Basiret
B) Nazari
C) Gazap
D) Şehvet
E) Adalet

36. Tasavvufi anlayışa göre insanın iradesi aşağıdakilerden hangisine daima bağımlıdır?
A) Halkın iradesine
B) Anne-babanın emirlerine
C) Nefsin isteklerine
D) Allah'ın iradesine
E) Çoğunluğun iradesine

37. "Ahlaki davranışlar peygamberlerden diğer nesillere tevatüren nakledilmiştir. Bunun için bütün insanlıkta ortak bir ahlak anlayışını
bulmak mümkündür" ifadesindeki "tevatüren" kelimesi aşağıdaki anlamlardan hangisini taşır?
A) Ahlaki davranışın sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesini
B) Dini bilgilerin yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesini
C) Dini bilgilerin sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesini
D) Ahlaki davranışın yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesini
E) Ahlaki davranışın bilfiil uygulamak suretiyle gelecek nesillere aktarılmasını

38. Kur'an-ı Kerim'in ahlaki konulardaki üslubuyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kıssa ve misallerle fert ve toplumlara ahlaki mesaj verir.
B) Hz. Peygamber'in ahlaki olarak insanlar için en güzel örnek olduğunu söyler.
C) Ahlaki değil, sadece dini ifadeleri kullanır.
D) Ahlaki ilke ve kuralları ihtiva eder.
E) Toplumdan topluma değişen bir ahlak tavsiye etmez.

39. Ahlaki değerler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusu değildir.
B) Meleklerin fiilleri ahlaken değerlendirilebilir.
C) Ahlaki değer ifadeleri insan fiillerini ilgilendirmez.
D) İnsanın ibadetleri ahlaki değerlendirmenin dışındadır.
E) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusudur.

40. Bir davranış düzenini veya herhangi bir davranışı iyi ya da kötü kılan, o düzenin ya da fiilin öncelikle insani varoluş üzerindeki tesiridir.
Yukarıdaki ifadeye göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İyi bir fiil insanın içinde bilkuvve mevcut olan güzellikleri de ortaya çıkarır.
B) Kötü bir davranışla diğer insanların varoluşları da te'yid edilir.
C) İyi bir davranış, o fiili gerçekleştireni ve o fiili ilgilendiren diğer insanları, önce ne ise o olarak muhafaza eder.
D) İyi bir davranış, mevcudu, içinde taşıdığı kabiliyetleri cihetinde geliştirir.
E) Kötü bir davranış düzeni insanın varoluş imkânlarını sınırlar.

41. Ahlaki terim ve kavramlar ile ahlaki önermelerin anlamı ve birbiri ile irtibatını, bunların nasıl temellendirildiğini inceleyen
bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Din felsefesi
B) Tasavvuf
C) Edebiyat
D) Ahlâk felsefesi
E) Hukuk felsefesi

42. Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer veya
değersiz olduğunu savunan tavra ne ad verilir?
A) Mükemmeliyetçilik
B) İdealizm
C) Ahlaki görecelik
D) Sezgicilik
E) Duyguculuk

43. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının kaynakları ile ilgili temel bir sorudur?
A) İslam ahlakında yalan söylemek haram mıdır?
B) Namaz kılmak iman meselesi midir?
C) İslam ahlakının varlık sebebi nedir?
D) Ahlakın konusu insan davranışları mıdır?
E) Mutluluk nihai hedef midir?

44. Hz. Peygamber, kendi hayatında gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlaki ilke ve kurallarla, etrafındaki insanlara, aşağıdakilerden hangisini sağlamıştır?
A) Sınıfsal farklılıkları
B) Yeni bir varoluş imkânını
C) Eski düzenin devamını
D) Maddi refahı
E) Rahat bir hayatı

45. Mu'tezile, Eş'arilik ve Maturidiliğin ahlak anlayışları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Üçü de ahlaki ilke ve kuralları aynı şekilde temellendirir.
B) Üç ekolde de ahlakın konusu insan fiilleridir.
C) Aralarındaki fark iyi ve kötü olduğu bilinen ilke ve kuralların nasıl temellendirileceği noktasında ortaya çıkmaktadır.
D) Üç ekolde insanın fiillerinden sorumlu olduğunu kabul eder.
E) Temel ahlaki ilkeler ve kuralların neler olduğu hususunda aralarında bir fark yoktur.

46. Aşağıdaki sorulardan hangisi ahlak teorileri geliştiren düşünürler tarafından dikkate alınmaz?
A) İyi ve kötü fiiller nelerdir?
B) Bir fiili iyi veya kötü yapan özellikler nelerdir?
C) İnsanın iyiyi gerçekleştirmesi için Tanrı ne yapmalıdır?
D) İyiyi gerçekleştirmek için ne yapılmalıdır?
E) İnsan nedir?

47. Aşağıdakilerden hangileri ahlaktaki iyi ve kötü kavramlarının ifadelerinden biri değildir?
A) Birr ve seyyie
B) Helal ve haram
C) Hayır ve şer
D) Hüsün ve kubuh
E) Sorumlu ve sorumsuz

48. Aşağıdakilerden hangisi "İnsan Allah'ın yeryüzündeki halifesidir" ifadesiyle ilgilidir?
A) İnsan konuşan bir canlıdır.
B) İnsan hayat sahibidir.
C) İnsan olumludur.
D) İnsan muhtaç bir varlıktır.
E) İnsan eşref-i mahlukattır.

49. "İslam ahlakı, bütün ahlak teorilerinin ağırlıklı olarak vurguladığı hemen bütün unsurları içinde taşır: ne haz kendi başına kötüdür, ne dünyevi fayda, ne vicdan ve akıl kendi başına
değersizdir, ne de bir şeyi sırf hayr olduğu için yapmak reddedilmiştir. Aksine bunların hepsi belirli bir ölçü içerisinde muhafaza edilerek, insani varoluşun devamı sağlanmıştır. Hatta
insanın kendi kendisini düşünmesi bile, başkalarını koruma üzerinden, İslam ahlakının bir unsuru haline gelmiştir."
Yukarıdaki metne göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) İnsanlara haz veren şey kötüdür.
B) Bir şeyi sırf iyi olduğu için yapmak reddedilir.
C) İnsan kendisini düşünür, başkaları onu ilgilendirmez.
D) İnsan diğer insanları da düşünerek kendi menfaatini koruyabilir.
E) Vicdan ve akıl kendi başına değersizdir.

50. Öfke/gazap gücünün itidal üzerine olması sonucunda aşağıdaki erdemlerden hangisi gerçekleşmiş olur?
A) İffet
B) Tevazuu
C) Ölçülülük
D) Cesaret
E) Hikmet

51. Şaşkınlık reziletinin bağlı olduğu nefsani güç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nazari
B) Şehvet
C) Temyiz
D) Gazap
E) Adalet

52. Alışkanlıkların belirli ilkelere bağlı olarak ve sistematik bir şekilde kazanılması sonucunda düşünülmeden gerçekleşen davranışlara ne
ad verilir?
A) Adet
B) Sıfat
C) Hulk
D) Gelenek
E) Makam

53. İslam tarihinin ilk asırlarında ahlak konuları aşağıdakilerden hangisinin içinde ele alınmıştır?
A) Sözlü geleneklerin
B) Darbı mesel külliyatın
C) Destan külliyatının
D) Tarih külliyatının
E) Hadis külliyatının

54. İslam ahlakının kaynaklarından olan akıl ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Akıl, nakilden bağımsız ahlaki ilke ve kurallar koymaz.
B) Akıl, nakille gelen ahlaki ilkeleri anlaşılır kılar.
C) Akıl, ahlak alanını ilim haline getirir.
D) Ahlaki ilke ve kuralları sadece akıl koyar, nakle önem vermez.
E) Akıl, ahlaki rivayetleri tasnif ederek buradaki kuralları tespit eder.

55. Aşağıdakilerden hangisi ahlakı, bir yeti ya da meleke olarak görür?
A) Mutezile
B) Maturidiye
C) Eş'arilik
D) Filozof ve sufiler
E) Fakihler

56. Aşağıdakilerden hangisi iyi ya da kötünün ahlaki kullanımına örnek teşkil eder?
A) Ülkenin ekonomik durumu iyidir, fakat gelir dağılımı kötüdür.
B) Ayşe'nin hitabeti iyidir, fakat yazısı kötüdür.
C) Trafikte kurallara uygun araba kullanmak iyi, kural ihlali yapmak kötüdür.
D) Ahmet iyi araba kullanır, fakat kötü yemek pişirir.
E) Hastanın yattığı oda iyi, fakat hastalığının gidişatı kötüdür.

57. İslam ahlakında amel ile aşağıdakilerden hangisi arasında derin bir ilişki vardır?
A) İrade
B) Hissiyat
C) Niyet
D) Akıl
E) Gönül

58. İslam ahlakında temel olan ölçülülük erdeminin eşanlamlısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İffet
B) Hikmet
C) Denge
D) Tevazuu
E) Cesaret

59. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında zulüm erdeminin zıddıdır?
A) Adalet
B) Gurur
C) Kurnazlık
D) Ahmaklık
E) Korkaklık

60. İslam ahlakına göre reziletlere bulaşmış kişiliğe, modern psikolojide ne ad verilir?
A) Yoksun
B) Ahlaksız
C) Bireyselleşememiş
D) Parçalanmış
E) Saldırgan

61. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının ana kaynaklarından biridir?
A) Filozoflar
B) Edebi eserler
C) Tarih kitapları
D) Akıl ve nakil
E) Siyasetname

62. Aşağıdakilerden hangisi ahlak alimlerinden Ragıb el-İsfahani'ye göre “insan niçin yaratılmıştır” sorusuna verilen cevaplardan biridir?
A) Vahşi hayvanları evcilleştirmek
B) İnsanlara duruş oturuş öğretmek
C) Araştırma yapmak
D) Ay'a gitmek
E) Yeryüzünü imar etmek

63. Kuralcı ahlak teorilerinin ortak özelliği ahlaki davranışları; önermeler, emirler, yasaklar ya da iyi, kötü fiillerin tasviri şeklinde ifade etmeleridir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi kuralcı ahlak teorisiyle ilgili ifadelerden biri değildir?
A) Akıl iyi ve kötüyü belirler.
B) Hz. Peygamber muhatabı konuşurken onu dikkatlice dinlerdi.
C) Yalan söyleme!
D) Dosdoğru ol!
E) Cömertlik iyidir.

64. Tevazu aşağıdaki hangi temel erdemin kapsamına girer?
A) Adalet
B) Cesaret
C) Yumuşak başlılık
D) Hikmet
E) İlim

65. İbadet aşağıdaki erdemlerden hangisine aittir?
A) Adalet
B) Cesaret
C) İffet
D) Hikmet
E) Ölçülülük

66. İslam ahlakında hikmet erdeminin zıddı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İffetsizlik
B) Gazap
C) Cehalet
D) Zulüm
E) Unutkanlık

67. Arzu gücünün eksikliği durumunda aşağıdaki hastalıklardan hangisi görülmez?
A) Tembellik
B) Kıskançlık
C) Korkaklık
D) Üzüntü
E) Haset



CEVAP ANAHTARI:
1. A) Toplumsal ahlâk
2. E) Din
3. A) Kötü duygu ve dürtülerden arınma yolunu göstermeleri
4. D) Haklılık
5. D) Canlılar
6. D) İhyâ'u Ulûmi'd-din
7. A) İslam akidesinin bir kısmı ahlakla ilgili, bir kısmı değildir.
8. C) Ahlâk psikolojisi
9. A) Ahlaki görecelik
10. B) Ahlakın ferdi davranış düzeni olmaktan çıkarılması
11. E) Esas olan insanın kendi aklına uygun olanı yapmasıdır.
12. D) Müslümanların İslam’a uygun şekilde yaşamasıdır.
13. D) İnsanın ve Allah'ın sıfatları her cihetten aynıdır.
14. E) Saadet
15. E) Şahsi menfaat
16. C) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgiler grubuna girer.
17. B) İstitaat
18. A) Fiiller ve nesnelerin ilişki düzenleri değişince iyilik ya da kötülük sıfatları da değişebilmektedir.
19. E) Erdemsiz toplum
20. C) Tevhid
21. B) Tevazu
22. C) Adalet
23. D) Saadeti yakalamak
24. B) Yoksun
25. C) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgilerdendir.
26. A) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusu değildir.
27. A) Şaşkınlık
28. B) Meleke
29. E) İbn Rüşd
30. B) İnsan diğer insanların varlıklarını teyid edip, onları muhafaza ederek kendi varlığını sürdürmelidir.
31. A) Aklı ve hakikatleri idrak gücü
32. B) Günahkârlık
33. D) Ahlak, insan nefsinden düşünüp taşınmaya gerek kalmaksızın iyi fiillerin ortaya çıkmasını sağlayan melekedir.
34. E) İhtiyar
35. C) Gazap
36. D) Allah'ın iradesine
37. E) Ahlaki davranışın bilfiil uygulamak suretiyle gelecek nesillere aktarılmasını
38. C) Ahlaki değil, sadece dini ifadeleri kullanır.
39. A) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin konusu değildir.
40. B) Kötü bir davranışla diğer insanların varoluşları da te'yid edilir.
41. D) Ahlâk felsefesi
42. C) Ahlaki görecelik
43. C) İslam ahlakının varlık sebebi nedir?
44. B) Yeni bir varoluş imkânını
45. A) Üçü de ahlaki ilke ve kuralları aynı şekilde temellendirir.
46. C) İnsanın iyiyi gerçekleştirmesi için Tanrı ne yapmalıdır?
47. E) Sorumlu ve sorumsuz
48. İnsan eşref-i mahlukattır.
49. D) İnsan diğer insanları da düşünerek kendi menfaatini koruyabilir.
50. D) Cesaret
51. C) Temyiz
52. C) Hulk
53. E) Hadis külliyatının
54. D) Ahlaki ilke ve kuralları sadece akıl koyar, nakle önem vermez.
55. D) Filozof ve sufiler
56. C) Trafikte kurallara uygun araba kullanmak iyi, kural ihlali yapmak kötüdür.
57. C) Niyet
58. A) İffet
59. A) Adalet
60. A) Yoksun
61. D) Akıl ve nakil
62. E) Yeryüzünü imar etmek
63. A) Akıl iyi ve kötüyü belirler.
64. B) Cesaret
65. A) Adalet
66. C) Cehalet
67. C) Korkaklık