Soru 1 Peygamberler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Peygamberler doğru ve güvenilir insanlardır.
B) Peygamberler karşılaştıkları zorluklara rağmen sabırla görevlerini gerçekleştirmişlerdir.
C) Peygamberler muhakeme ve aklî kabiliyetleri yönünden de yetkin insanlardır.
D) Peygamberler beşer oldukları halde hiçbir hata veya tercih yanlışı yapmamışlardır.
E) Peygamberler Allah’ın kendilerine vahyettiği mesajları insanlara olduğu gibi iletmekle görevlidirler.
Soru 2 Evrenin yaratılmış olduğunu ve her yaratılmışın bir yaratıcıya ihtiyaç duyduğunu ispatlamayı amaçlayan delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hudûs delili
B) İmkân delili
C) Gaye ve nizam delili
D) Ahlâk delili
E) Dinî tecrübe delili
Soru 3 Peygamberlerin özellikleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Güçleri yetmekle beraber günahlardan uzak kalmışlardır.
B) Gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuşlardır
C) Onlar hiçbir zaman içtihadî hatalara düşmemiş ve daha sonra Allah tarafından daha iyiye doğru yöneltilmemişlerdir.
D) Diğer insanlar gibi beşer oldukları halde tebliğ ettiklerinden kendileri de sorumludurlar.
E) Onlar tebliğiyle yükümlü oldukları konularda gerçek dışı beyanlarda bulunmaktan veya vahyi gizlemekten korunmuşlardır.
Soru 4 Aşağıdakilerden hangileri İslâm’ın inanç esası kapsamına girmez?
A) Müslümanların aile hukuku ile ilgili birikimleri
B) İslâm’ın ibadet hükümleri
C) İslâm’ın muamelat hükümleri
D) İslâm’ın koğuculukla ilgili hükümleri
E) İslâm’ın zina hakkındaki hükümleri
Soru 5 Aşağıdakilerden hangisi Hıristiyan kutsal metni hakkında doğru değildir?
A) Hıristiyan kutsal metni Kitâb-ı Mukaddes, Eski ve Yeni Ahid olmak üzere iki ana bölümden oluşmaktadır.
B) Yeni Ahid’de Matta, Markos, Luka ve Efeslilere Mektup olmak üzere dört İncîl vardır.
C) Yeni Ahid’de İncîller, Resullerin İşleri, Pavlus’un Mektupları, Genel Mektuplar ve Yuhanna’nın Vahyi olmak üzere yirmi yedi kitap bulunmaktadır.
D) Pavlus’un mektupları Yeni Ahid’in en erken yazıya geçirilen metinleridir.
E) Hıristiyanlığın kutsal metni Kitâb-ı Mukaddes Eski ve Yeni Ahid’i meydana getiren kitaplarıyla Trente Konsili'nde tespit edilmiştir.
Soru 6 Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın varlığıyla ilgili olarak İslâm âlimleri arasında şöhret bulan delillerden biri değildir?
A) Hudûs delili
B) İmkân delili
C) Gaye delili
D) Nizam delili
E) Şefkat delili
Soru 7 Peygamberlik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Peygamberlik görevi Allah tarafından verilir.
B) Peygamberler Allah’ın mesajını insanlara ulaştırırlar.
C) Peygamberler gaybı bilirler.
D) Hz. Muhammed son peygamberdir.
E) İnsanlar kendi çabalarıyla peygamberlik görevini elde edemezler.
Soru 8 Allah’ın güzel isimlerini açıklayan ve bazı hadislerde doksan dokuz olduğu belirtilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevhid
B) İman
C) Sübuti sıfatlar
D) Selbi sıfatlar
E) Esma-i hüsnâ
Soru 9 Aşağıdakilerden hangisi dinin genel tarifi içinde yer almaz?
A) Düşünce ve inanca dayalı değerlendirmeleri içerir.
B) Her türlü tavır ve davranışları içerir.
C) İnsanın diğer insanlar ve varlıklarla olan ilişkilerini düzenlerken dikkat etmesi gereken ilkeleri barındırır.
D) Sosyal davranışlarını belirlerken toplumların etnografyasına etki eder.
E) İnsan düşüncesinin erozyona uğramasına etki eder.
Soru 10 Allah’tan peygamberlere yönlendirilmiş aşkın/ilâhî bir mahiyete sahip olan vahiy, yapısı itibariyle nasıl bir bilgidir?
A) Deneysel bilgi
B) Sezgisel bilgi
C) Bilimsel bilgi
D) Metafiziksel bilgi
E) Duygusal bilgi
Soru 11 İnanç esaslarının en temel özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zamanın şartlarına göre değişmesi
B) Bazı esasların zaman içinde terk edilmesi
C) Zamanla hiçbir değişiklik göstermemesi
D) Her millete şartlarına uygun inanç esası uygulanması
E) Herkese içinden geldiği gibi inanmanın serbest olması
Soru 12 Aşağıdakilerden hangisinde, meleklerin ve cinlerin ortak özellikleri doğru verilmiştir?
A) Her ikisi de ateşten yaratılmıştır.
B) Farklı şekillere girebilirler.
C) Her ikisinin de iradeleri vardır.
D) İradelerini iyilik ve kötülük istikametinde kullanabilirler.
E) Cinler gaybı bilirler ancak melekler bilemezler.
Soru 13 İslâm’ın mucize anlayışıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Allah nübüvvetle görevlendirdiği peygamberlerin doğruluklarını kanıtlamak amacıyla tabiat kanunlarını aşan bazı olaylarla onları desteklemiştir.
B) Mucizeler insanın sadece duyularına hitap eder.
C) Mucizeler hiç bir zaman insanların güç yetirebileceği olaylar değildir.
D) Allah’ın izni, iradesi ve gücüne bağlı olarak gerçekleşen mucizeler yalnız peygamberlerin veya onlara teklifte bulunan insanların isteğiyle gerçekleşmezler.
E) Son peygamberin en büyük mucizesi Kur’ânı Kerîm olmuştur.
Soru 14 Hıristiyan geleneğine göre, kutsal kitap inancıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Suriye’deki Hıristiyanlar Luka; Yunanistan’daki Hıristiyanlar ise Matta İncili’ni kullanmışlardır.
B) Hıristiyanlığın kutsal kitabı Eski ve Yeni Ahid’den meydana gelen Kitâb-ı Mukaddes’tir.
C) Hıristiyan inancına göre Tanrı’nın ezelî, ebedî ilahî vahyi İsa’da gerçekleşmiştir, vahiy İsa’nın kendisi olup, Yeni Ahid metinleri ise o vahyi tasvir etmektedir.
D) Hıristiyanlar Kitâb-ı Mukaddes’i oluşturan yazıların tamamının Kutsal Ruh tarafından ilham edilmiş Tanrı kelâmı olduğuna inanmışlardır.
E) Hıristiyanlar Tanrı’nın İsa’yla yaptığı ahdi yeni kabul etmişler ve bu ahdin yazılı belgeleri addedilen metinlere de Yeni Ahid ismini vermişlerdir.
Soru 15 Aşağıdakilerden hangisi peygamberliğin temel gayelerinden biri değildir?
A) İnsanlığın hidayetine/Allah’ın rızasına uygun olan doğru yolu bulmasına vesile olmak
B) İnsanlara, asıl görevleri olan Allah’a kulluğu, gereğince yerine getirebilmeyi öğretmek
C) İnsanlar arasındaki ihtilafları gidermek
D) Gaipten bilgi vermek
E) Yaratılışları gereği ihtiyacı olan insanlara yol göstermek
Soru 16 Peygamberliğin temel özellikleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Peygamberler isteyen herkese her zaman mucize gösterirler.
B) Peygamberlik Allah Teâlâ’nın kulları arasından seçtiği şahıslara lutfettiği ve insanların kendi istek ve çabalarıyla elde edemeyecekleri bir görevdir.
C) Her ümmete kendi dilleriyle hitap eden peygamber gönderilmiştir.
D) Peygamberlerin kesin sayısı hakkında kesin bir rakam vermek mümkün değildir.
E) Peygamberler Allah’ın kendilerine bildirdikleri dışında gaybı bilmezler.
Soru 17 İmanın dışarıdan bakarak anlaşılmamasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) İmanın, kalbî bir fiil olması
B) İmanın, sevinç içermesi
C) İmanın, karmaşık bir konu olması
D) İmanın, davranışlara etki etmesi
E) İmanın, insanları ahlâka yöneltmesi
Soru 18 Aşağıdaki âlimlerden hangisi imanı kalbin tasdiki olarak görmez?
A) İmam Mâtüridî
B) İmam Eş’arî
C) İmam Mâlik
D) Ebu’l-Muîn en-Nesefî
E) Bakıllanî
Soru 19 Vahiy getiren melek aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mikail
B) İsrâfil
C) Azrail
D) Cebrail
E) Kiramen kâtibin
Soru 20 İslâm kelimesinin Kur’ân’daki anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Allah’a yönelme ve O’na teslim olma
B) Allah’a içten gelen bir bağlanış
C) Allah’a teslimiyetin gereğini yapmak
D) Tevhit inancını evrene yayma düşüncesine sahip olmak
E) Huzur ortamına girmek
CEVAP ANAHTARI:
1. D Peygamberler beşer oldukları halde hiçbir hata veya tercih yanlışı yapmamışlardır.
2. A Hudûs delili
3. C Onlar hiçbir zaman içtihadî hatalara düşmemiş ve daha sonra Allah tarafından daha iyiye doğru yöneltilmemişlerdir.
4. A Müslümanların aile hukuku ile ilgili birikimleri
5. B Yeni Ahid’de Matta, Markos, Luka ve Efeslilere Mektup olmak üzere dört İncîl vardır.
6. E Şefkat delili
7. C Peygamberler gaybı bilirler.
8. E Esma-i hüsnâ
9. E İnsan düşüncesinin erozyona uğramasına etki eder.
10. D Metafiziksel bilgi
11. C Zamanla hiçbir değişiklik göstermemesi
12. B Farklı şekillere girebilirler.
13. B Mucizeler insanın sadece duyularına hitap eder.
14. A Suriye’deki Hıristiyanlar Luka; Yunanistan’daki Hıristiyanlar ise Matta İncili’ni kullanmışlardır.
15. D Gaipten bilgi vermek
16. A Peygamberler isteyen herkese her zaman mucize gösterirler.
17. A İmanın, kalbî bir fiil olması
18. C İmam Mâlik
19. D Cebrail
20. D Tevhit inancını evrene yayma düşüncesine sahip olmak