Ünite 10
1. Mevlevî âyinlerinin bölümlerine ne isim verilir?
A) Selâm
B) Hâne
C) Bahir
D) Mutrip
E) Taksim
2. Günümüze ulaşan şuğul repertuarının büyük kısmı
kime aittir?
A) Mustafa Itrî Efendi
B) Hatîb Zâkirî Hasan Efendi
C) Niznâm Yûsuf Çelebi
D) Zekâî Dede
E) Yahya Nazîm Efendi
3. Nâyî Osman Dede’nin mi‘râciyyesindeki tek
Farsça tevşîh kime aittir?
A) Sinâneddin Yûsuf
B) Süleyman Çelebi
C) Mevlânâ Celâleddin Rûmî
D) Mehmed Nasuhi Efendi
E) Yazıcıoğlu Mehmed
4. Ünlü İslâm filozofu Fârâbî’nin mûsikiyle ilgili
yazdığı en geniş eserinin adı nedir?
A) Mefâtîhu’l-ulûm
B) Kitâbü’l-Egānî
C) el-Mûsîka’l-kebîr
D) Mürûcü’z-zeheb
E) en-Necât
5. İrticâlî okuyuş ne demektir?
A) Hafif sesle okumak
B) Kuvvetli sesle okumak
C) Bağırmak suretiyle okumak
D) Besteli okumak
E) Herhangi bir besteye bağlı kalmadan okumak
CEVAP ANAHTARI Ünite 10:
1. A
2. D
3. C
4. C
5. E
Ünite 9
1. Anadolu Selçuklu dönemi halılarıyla ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Bol renk ve çok sayıda figür söz konusudur.
B) Farklı tonlarda az renk ile yoğun bitkisel motif
ana karakteri oluşturur.
C) Genelde yoğun bitkisel desen ve kırmızının
tonları hâkimdir.
D) Belli bir alana sığan düğüm sayısı Osmanlı
dönemindekilerden daha azdır.
E) Bol renk kullanımı yerine, az sayıda renk ile
bunların farklı tonlarının tercih edildiği, desen olarak
da daha çok geometrik şekillerin egemen olduğu
görülür.
2. Mevlevî âyinlerinin başında okunması gelenek
haline gelen “na’t”ın bestecisi aşağıdaki kişilerden
hangisidir?
A) Hatib Zâkirî Hasan Efendi
B) Kutbünnâyî Osman Dede
C) Mustafa Itrî Efendi
D) Niznâm Yusuf Çelebi
E) Eyyûbî Zekâî Dede
3. Ulama (raport) desen özellikleriyle ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Nihayetsiz genişleme özelliği taşır.
B) Başlangıç ve bitiş noktası bellidir.
C) Alanı belirlidir.
D) Geometrik kurallara dayanır.
E) Simetri ve tekrar yoktur.
4. Türk ahşap oyma ve kakma sanatında hangi ağaç
cinsleri kullanılmıştır?
A) Kavak, vişne, kızılcık, nar
B) Abanoz, ceviz, meşe, şimşir
C) Çınar, erik, elma, armut
D) Çam, meşe, ıhlamur, portakal
E) Abanoz, meşe, mandalina, kiraz
5. Ahşap sanatının cami iç mimarisinde tamamlayıcı
eleman olarak görev üstlendiği alanlar hangileridir?
A) Şamdan, kulplar, kürsü, hanımlar mahfeli
B) Müezzin mahfeli, pandantifler, nişler
C) Minber külahları, pencereler, avizeler
D) Kapılar, pencere kanatları, minber, kürsü,
rahleler, mahfil korkulukları
E) Mihrap, taç kapı, imam odası ve şerefeler
6. Aşağıdakilerden hangisi maden sanatında çeşitli
teknikleri uygularken kullanılan aletlerdendir?
A) Çekiç, keser, bıçak, çivi, pense
B) Yatağan, keser, mengene, kerpeten
C) Ayak çarkı, mengene, demirci makası, pense, eğe,
kalem vb.
D) Çelik çivi, ayak çarkı, balta
E) Makas, pense, çekiç, tornavida
7. Taş işçiliğinin yazı sanatıyla buluştuğu iki önemli
alan hangisidir?
A) Cümle kapıları, şerefeler
B) Minare gövdeleri, mihraplar
C) Minberler, kapılar
D) Pencere söveleri, taç kapılar
E) Mezar taşları ve yapı kitâbeleri
8. Türk ahşap ve maden sanatlarına ilişkin önemli
veriler sunan kurganlar hangi bölgelerde yapılan
kazılar sonucunda tespit edilmiştir?
A) Altaylar ve Rusya
B) Çin ve Türkistan
C) Suriye ve İran
D) Anadolu ve Balkanlar
E) Moğolistan ve Kazakistan
9. Türk-İslam mimarisinde kullanılan, pişmiş killi
topraktan yapılmış levha halindeki sırlı duvar
kaplama malzemelerine ne ad verilir?
A) Çini/Kâşî
B) Fresk
C) Keramik
D) Malakârî
E) Revzen
10. Savatlama uygulama tekniği aşağıdakilerden
hangisinde kullanılmaktadır?
A) Ahşap sanatında
B) Halı sanatında
C) Taş işçiliğinde
D) Maden sanatında
E) Çini sanatında
CEVAP ANAHTARI Ünite 9:
1. E
2. C
3. A
4. B
5. D
6. C
7. E
8. A
9. A
10. D
Ünite 8
1. Bakır işçiliğiyle ünlü iki ilimiz aşağıdakilerin
hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Erzurum ve Tokat
B) Gümüşhane ve Tokat
C) Tokat ve Erzincan
D) Tokat ve Sivas
E) Bursa ve Erzincan
2. Müşebbek şemse nedir?
A) Kabın üstünde sıcak demir yürüterek desen
çizilmesidir.
B) Kapın iç tarafında kullanılan deri üzerinde
desenlerin oygu şekliyle işlenmesidir.
C) Kalıp basarak kabın üzerine desen çıkarmaktır.
D) Gömme kabın kabartma yerlerini altınlamaktır.
E) Ebru kağıdıyla kaplanmış kaba verilen isimdir.
3. Levha halindeki çini üretimi ilk olarak kimler
tarafından ve nerede gerçekleştirilmiştir?
A) Selçuklular zamanında Konya’da
gerçekleştirilmiştir.
B) Emeviler zamanında Şam’da gerçekleştirilmiştir.
C) Osmanlılar zamanında Bursa’da gerçekleştirilmiştir.
D) Abbasiler zamanında Samerra’da
gerçekleştirilmiştir.
E) Bizanslılar zamanında İznik’te gerçekleştirilmiştir.
4. Perdahlı çini tekniği ilk olarak ne zaman ve nerede
ortaya çıkmıştır?
A) Abbâsîler zamanında Sâmerrâ’da
B) Anadolu Selçukluları zamanında Konya’da
C) Osmanlılar Zamanında İznik’te
D) Osmanlılar Zamanında Kütahya’da
E) Karahanlılar Zamanında Kâşgar’da
5. Çini ve seramik sanatında uygulanan malzeme ve
tekniklerle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Çini hamurunda sadece kaolin (arıkil) grubu
hammadde kullanılır
B) Çini hamurunu oluşturan maddelerin bileşim miktarı
ve pişme derecelerine göre çini (kâşî), porselen (fağfûr)
veya cam gibi türler meydana gelir
C) Kullanılan renkler, çağlara göre değişmektedir
D) Isıya dayanıklı oksit boyalar kullanılır
E) Seramik hamurunun üzerine sürülen koruyucu ince
şeffaf tabakaya sır denir
6. Türk çini sanatında renkli sır tekniği ilk defa hangi
yapıda uygulanmıştır?
A) Edirne Selimiye Cami
B) Konya Sırçalı Medrese
C) Bursa Yeşil Cami
D) Sivas Gökmedrese
E) İstanbul Sultan Ahmed Cami
7. Çini sanatı zirvesine hangi teknikle ulaşmıştır?
A) Perdahlı çini
B) Çini mozaik
C) Mînâî (Heft-reng)
D) Çok Renkli (Elvan) Sır Altı Tekniği
E) Mertabanî
8. Aşağıdakilerden hangisi Anadolu’daki en eski çini
eserleri arasında değildir?
A) Siirt Ulucamii ve Minaresi
B) Bursa Yeşilcami
C) Divriği Kale Camii’nin taçkapısı
D) Konya II. Kılıçarslan Türbesi
E) Kayseri Ulucamii’nin minaresindeki kûfî kitâbe
9. Aşağıdaki yapılardan hangisinde Anadolu
Selçukluları döneminde yapılan çini mozaik
eserlerinden örnekler bulunmaz?
A) Konya Alâeddin Camii
B) Ankara Ahî Şerafeddin Camii
C) Sivas Gökmedrese Mescidi
D) Konya Karatay Medresesi
E) Beyşehir Eşrefoğlu Camii
10. Çini sanatının tarihi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Eski kaynaklarda “sırça” veya “kâşî” denilir.
B) Levha halindeki çini üretimi ilk kez Anadolu’da
gerçekleştirilmiştir.
C) Mimari yüzeyde çini kullanımı ilk olarak
Kayrevan’daki Sîdî Ukbe Camii’ndedir.
D) Karahanlılar Döneminde tek renkli çini
kullanılmıştır.
E) Timurlular döneminde kâşî üretimine hız verilmiştir.
CEVAP ANAHTARI Ünite 8:
1. C
2. B
3. D
4. A
5. A
6. C
7. D
8. B
9. E
10. B
Ünite 7
1. Aşağıdakilerden hangisi cilt kap çeşitlerinden biri
değildir?
A) Murassa kap
B) Ebru kap
C) Kumaş kap
D) Ruganî kap
E) Çini kap
2. Hatip ebrusu aşağıdaki kişilerden hangisinin
buluşudur?
A) Necmeddin Okyay
B) Mustafa Düzgünman
C) Yusuf Mısri
D) Yedikuleli Alaeddin
E) Mehmed Efendi
3. Bilhassa XIX. yüzyılda zermürekkep ve
gerektiğinde ilâve renklerle vefırçayla işlenen Batı
tarzı çiçeklerin hakim olduğu ciltlere genel olarak ne
ad verilir?
A) Şukufe kab
B) Zilbahar kab
C) Yazma kab
D) Vekşah kab
E) Güzel kab
CEVAP ANAHTARI Ünite 7:
1. E
2. E
3. A
Ünite 6
1. İslâm dünyasında sistemli el yazması üretimi
hangi dönemde başlamıştır?
A) Abbâsî
B) Emevî
C) Fâtımî
D) Memlûk
E) Artuklu
2. El yazması kitapların metinlerini bezemek ve
açıklamak amacıyla yapılmış küçük boyutlu renkli
resimlere ne ad verilir?
A) Nakkaş
B) Minyatür
C) Tezhip
D) Musavvir
E) Müzehhip
3. Aşağıdaki eserlerden hangisi “Osmanlı eyalet
üslubu” ile resimlendirilmiştir?
A) Nusretname
B) Kitab-ı Gencine-i Feth-i Gence
C) Camiü’s-siyer
D) Şecaatname
E) Tarih-i Feth-i Yemen
4. Aşağıdakilerden hangisi Timurlu döneminde
minyatür sanatını ve sanatkârlarını desteklememiştir?
A) Şahruh
B) Uluğ Bey
C) İskender Sultan
D) Gıyâseddin Baysungur
E) Ahmed Musa
5. İslâm dünyasında sistemli el yazması üretiminin
ne zaman başladığı bilinmektedir?
A) XVII. yüzyıl
B) IX. yüzyıl
C) X. yüzyıl
D) XVIII. yüzyıl
E) XI. yüzyıl
6. Selçuklu Türkleri’nin İran’dan Ön Asya,
Mezopotamya, Suriye ve Anadolu’ya yayılmalarıyla
oluşan ilk Türk-İslâm minyatür üslûbu nasıl
adlandırılmaktadır?
A) Timurî minyatür üslûbu
B) Moğol minyatür üslûbu
C) Selçuklu minyatür üslûbu
D) Safevî minyatür üslûbu
E) Uygur minyatür üslûbu
7. Klasik Osmanlı minyatür üslûbu ne zaman ortaya
çıkmıştır?
A) XIV. yüzyıl başında
B) XV. yüzyılın ortalarında
C) XVI. yüzyıl başında
D) XVI. yüzyılın ikinci yarısında
E) XVII. yüzyıl başında
8. Batılı araştırmacılara göre, İslâm yazılarının
oluşum sürecinde Cahiliye devri Arap yazısı,
aşağıdaki yazı sistemlerinin hangisinin devamıdır?
A) Çivi Yazısı
B) Hiyeroglif
C) Nabatî
D) Tibet
E) Kabil
9. Osmanlı Eyalet Üslubu’nda resimlenmiş önemli
eserlerden biri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Siyer-i Nêbî
B) Eğri Fetihnâmesi
C) Şecââtnâme
D) Câmiü’s-siyer
E) Tâcü’t-tevârih
10. Aşağıdakilerden hangisi Safevi Dönemi
sanatçılarından biri değildir?
A) Firdevsi
B) Sultan Muhammed
C) Âgâ Mîrek
D) Şeyhzâde
E) Nakşî
CEVAP ANAHTARI Ünite 6:
1. A
2. B
3. C
4. E
5. B
6. C
7. D
8. C
9. D
10. E
Ünite 5
1. Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devri Saray
Üsluplarından biri değildir?
A) Saz Yolu
B) Kara Memi
C) Baba Nakkaş
D) Ali Üsküdari
E) Hacı Ali et-Tebrizi
2. Tezhip sanatını icra edenlere ne ad verilmektedir?
A) Mühtazar
B) Nakkaş
C) Mützema
D) Müzehhip
E) Varağ
3. Aşağıdaklerden hangisi yazma kitap bezemesinde
yer alan tezhip bölümlerinden biri değildir?
A) Zahriye Tezhibi
B) Serlevha Tezhibi
C) Hatime Tezhibi
D) Bölümbaşı Tezhibi
E) Ferman, Berat ve Menşur Tezhibi
4. Aşağıdakilerden hangisi üsluplaştırılmış bir
hayvan motifi değildir?
A) Ejder
B) Simurg
C) Penç
D) Münhani
E) Çintemani
5. Tezhip'in kelime anlamı aşağıdaki
şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Renklendirme
B) Yaldızlamak
C) Altınlamak
D) Süslemek
E) Parlatmak
6. Sulu altınla gölge verilip, koyu altınla tahrirlenen
bezeme üslubu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zemini Boyalı Klasik Tezhip
B) Zerender
C) Çifttahrir
D) Zerefşan
E) Halkari
7. Atâ yolu (pesend) üslûbunu bulan müzehhip
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ali Üsküdâri
B) Şahkulu
C) Ahmet Atâullah Efendi
D) Tebrizli Velî Can
E) Hüseyin Hüsnü Efendi
8. Aşağıdakilerden hangisi mushaf güllerinden biri
değildir?
A) Aşere
B) Hizib
C) Secde
D) Hamse
E) Durak
9. Aşağıdaki motiflerden hangisi yarı
üsluplaştırılmıştır?
A) Goncagül
B) Bulut
C) Penç
D) Karanfil
E) Münhanî
10. Aşağıdakilerden hangisi Timurlu döneminde
minyatür sanatını ve sanatkârları destekleyen ve
onları himaye edenlerden biri değildir?
A) I. Bayezid
B) İskender Sultan
C) Şahruh
D) Uluğ Bey
E) Gıyaseddin Baysungur
CEVAP ANAHTARI Ünite 5:
1. E
2. D
3. E
4. C
5. C
6. E
7. C
8. E
9. D
10. A
Ünite 4
1. Mustafa Râkım Celî Ekolü ile ilgili aşağıdaki
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Mustafa Râkım, Hâfız Osman’ın sülüs tavrını celî
sülüse uygulayarak yeni bir üslûp geliştirmiştir
B) Üslûbu Sami Efendi ile yeni bir şive kazanmıştır
C) Mahmud Celâleddin Efendi, Mustafa Râkım’ın
üslûbunu daha canlı bir forma dönüştürmüştür
D) Şevki Efendi, Hâfız Osman ve Mustafa Râkım
üslûbunun en güzel taraflarını alarak yeni bir üslûp
ortaya koymuştur
E) Aziz Rifâî, Osmanlı hat üslûbunun yayılmasında
önemli rol oynamıştır
2. Osmanlı hat sanatı ile ilgili aşağıda verilen
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Hat sanatının Yâkut ile ulaştığı estetik kurallar en
parlak dönemini yaşamıştır
B) Celî ve aklâm-ı sitte olmak üzere iki alanda üslûp
arayışı
C) Üç Şerefeli Cami’nin kitâbe yazıları- celî sülüsünde
dönüm noktası
D) Fâtih Camii ve Topkapı Sarayı Bâb-ı Hümâyun
kitâbeleri Edirneli Yahya Sûfî tarafından yazılmıştır
E) Bu dönem yazılarında ulaşılan harflerin oran, biçim,
duruş güzellikleri ve kompozisyon kuralları Mustafa
Râkım ekolünün doğuşuna kadar hattatlara örnek
olmuştur
3. Aşağıdakilerden hangisi hat sanatının en çok gelişme
gösteren kullanım alanıdır?
A) Kuran-ı Kerim
B) Hilye-i Şerif
C) Kıta ve Murakka‘lar
D) Hadis Kitap ve Mecmuaları
E) Levhalar
4. Altı çeşit yazı dönemiyle ilgili verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Hat sanatı tarihinde en önemli yeniliklerin
gerçekleştirildiği dönemdir
B) İbn Mukle aklâm-ı sittenin belirmesinde ilk önemli
reformları yapmıştır
C) Ebû Abdullah el-Hasan, İbn Mukle’nin üslûbunu
güzelleştirmiştir
D) Yâkut el-Müsta‘sımî, aklâm-ı sitte denilen sülüs,
nesih, muhakkak, reyhânî tevki‘, rika‘ yazılarını
belirlemiştir
E) Esâtîze-i seb‘a” (yedi üstat), Yâkut ve altı talebesine
verilen addır
5. Aşağıdakilerden hangisi İslamın doğuşu
dönemindeki yazıyla ilgili özelliklerden değildir?
A) İslamiyet öncesinde sözlü kültür gelişmiştir
B) İlk vahiyler meşk hattıyla yazılmıştır
C) Arap hattıyla yazılmış olan ilk kitap Kur’ân-ı
Kerîm’dir
D) Hz. Ebû Bekir devrinde âyet ve sûreler iki kapak
arasında toplanmıştır
E) Hz. Osman İslâm’ın temel kitabı Kur’anın
sayfalarını çoğalttırarak kitap haline getirmiştir.
6. Mevzun hatların ortaya çıkışı ile ilgili olarak aşağıda
verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Mâlik b. Dînâr da ilk celi yazı hattatıdır
B) Kutbe el-Muharrir, ilk büyük yazı ıslahatçısıdır
C) Bu dönemde, Kur’an ve kitap istinsah, telif ve
tercüme faaliyetleri artmıştır
D) Kalem kalınlığına, kâğıt boyutuna göre
isimlendirilen yazı karakterleri doğmuştur
E) Bu dönemin yazı karakterlerine mevzun ve asli
hatlar denmiştir
7. Şeyh Hamdullah ile ilgili verilen bilgilerden hangisi
yanlıştır?
A) II. Bayezid’in desteğiyle yetişen yedi büyük üstattan
(esâtîze-i Rûm) biridir
B) Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar uzanan
esaslarını belirlemiştir
C) Yâkut yazı tarzının yayılmasını sağlamıştır
D) Yâkut el-Müsta‘sımî’den yararlanarak Osmanlı
ekolünü oluşturmuştur
E) Yâkut yazılarındaki durgunluk Osmanlı ekolü ile
aşılmıştır
8. Aşağıdakilerden hangisi aklâm-ı sitte yazılarından
değildir?
A) Tevki‘
B) Rika‘
C) Muhakkak
D) Müselsel
E) Sülüs
9. Kûfî Çeşitleri ve örnekleri ile ilgili verilen
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Celî kûfî-Kurtuba (Cordoba) Ulucamii’nin kitâbeleri
B) Tezyinî ve çiçekli kûfî-Sultan Hasan Medresesi
C) Örgülü kûfî- Konya’da Sırçalı Medrese
D) Ma‘kılî, bennâî, satrancî- İran, Orta Asya, Selçuklu
ve Osmanlı mimarisi
E) Asr-ı saâdet kûfîsi- Karatay Medresesi’nin kubbe
tezyinatı
CEVAP ANAHTARI Ünite 4:
1. C
2. D
3. A
4. C
5. B
6. A
7. C
8. D
9. E
Ünite 3
1. İbadethanelerin bir türü olan üstü açık, bir çeşme
başında yolcuların ibadet etmeleri için ayrılan
yüksekçe bir yer olarak karşımıza çıkan yapılara ne
ad verilir?
A) Bedesten
B) Asithane
C) Tabhane
D) Zaviye
E) Namazgah
2. Aşağıdakilerden hangisi Mimar Sinan’ın
yapılarından biri değildir?
A) Şehzade Cami
B) Süleymaniye
C) Selimiye
D) Fatih Külliyesi
E) Kılıç Ali Paşa Külliyesi
3. Aşağıdaki Külliyelerden hangisi 17. Yüzyılda
Mimar Sedefkâr Mehmed Ağa tarafından
yapılmıştır?
A) Süleymaniye
B) Selimiye
C) Nuruosmaniye
D) Yeni Valide
E) Sultan Ahmed
4. Osmanlı şehirlerinde cami merkez olmak üzere
birbirine bağlı yapılar topluluğuna külliye
denilmektedir. Ana yollar üzerinde olan yapılara ne
ad verilir?
A) Menzil külliyesi
B) Bedesten
C) Darüşşifa
D) Darülhadis
E) Kervansaray
5. Osmanlı şehirlerinde ve kasabalarında merkezinde
cami olan yapılar topluluğuna ne ad verilir?
A) Külliye
B) Bedesten
C) Medrese
D) İmaret
E) Türbe
6. İslâm yazılarını güzel yazma ve öğretme hünerine
sahip olan sanatkâra ne ad verilir?
A) Kalemkar
B) Nakkaş
C) Kalemkeş
D) Müzehhip
E) Hattat
7. Osmanlı mimarisinin cami tipolojisinde klasik
çağa damgasını vuran tip, hangi dönemde ortaya
çıkmıştır?
A) Klasik Dönem
B) Barok Dönemi
C) Bursa ve Edirne Dönemi
D) Millî Mimarlık Dönemi
E) Ampir Dönemi
8. Osmanlı mimarisinde büyük külliyeler hangi
dönemde görülmektedir?
A) Millî Mimarlık Dönemi
B) Sinan Öncesi Klasik Dönem
C) Bursa ve Edirne Dönemi
D) Yabancı Etkiler Dönemi
E) Sinan Sonrası Klasik Dönem
9. Osmanlı mimarisinde en büyük eserler hangi
dönemde görülür?
A) Millî Mimarlık Dönemi
B) Barok Dönemi
C) Ampir Dönemi
D) Sinan Sonrası Klasik Dönem
E) Mimar Sinan Dönemi
10. Aşağıdaki özelliklerden hangisi Osmanlı
mimarisinin özellikleri arasına girebilir?
A) Büyüklük
B) Genişlik
C) Sadelik
D) Yükseklik
E) Ferahlık
CEVAP ANAHTARI Ünite 3:
1. E
2. D
3. E
4. A
5. A
6. E
7. C
8. B
9. E
10. C
Ünite 2
1. Dünyanın mimari harikalarından biri sayılan ve
Türk mimarisinin etkilerini yansıtan dört ince kulesi
ve sivriltilmiş kubbesiyle tanınan Hindistan'daki anıt
yapı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sultan Ahmet Cami
B) Pisa Kulesi
C) Tac Mahal
D) Eifel Kulesi
E) Ayasofya
2. Hz. Muhammed’in Medine halkına okuma- yazma
öğretmekle görevlendirdiği sahâbî kimdir?
A) Enes b.Malik
B) Abdullah b. Saîd
C) Ebu Hüreyre
D) Ubey b. Kaab
E) Abdullah b. Zübeyr
3. İslâm mimarisinin Kuzey Afrika ve İspanya’yı
etkileyen en önemli mimari eseri aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kubbetü’s suleybiyye
B) Amr Camii
C) Medinetü’z-Zehra
D) Kurtuba Camii
E) Hırbetü’l mefcer
4. Erken İslâm mimarisinde ilk camilere örnek olan
yapı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kurtuba Camii B) Mescid-i Nebî
C) Nayin Camii D) Elhamra Camii
E) Samerra Camii
5. Aşağıdakilerden hangisi Türk ahşap sanatının
seçkin örneklerinin korunup sergilendiği
mekânlardan biridir?
A) Topkapı Sarayı
B) Bursa Etnografya Müzesi
C) Dolmabahçe Sarayı
D) Sabancı Arkeoloji ve Etnografya Müzesi
E) Türk İnşaat Eserleri Müzesi
6. Kuzey Afrika ve İspanya ile Mısır’da, İslâm
mimarisinin ilk döneminde inşa edilmiş olup, sivil
mimaride de o coğrafyayı etkileyen en önemli yapı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kurtuba Camii
B) Medinetü’z-Zehra
C) Elhamra Camii
D) Tlemsen Ulucamii
E) Kubbetü’s-suleybiyye
7. Büyük Selçuklu mimarisinde önceki araştırmaları
birleştiren ve ileriki gelişmelere örnek olan cami
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gülpâyigân Mescid-i Cuması
B) Kazvin Mescid-i Cuması
C) Zevvâre Cuma Camii
D) Barsiyan Mescidi Cuması
E) Ardiston Mescidi Cuması
8. Aşağıdakilerden hangisi Büyük Selçukluların
Türk-İslam mimarisine kazandırdığı nitelikleri
bünyesinde toplayan ve İran'da en önemli camilerden
biridir?
A) Zevvare Cuma Cami
B) İsfahan Mescid-i Cuma
C) Kurtuba Ulu Cami
D) Divriği Ulu Cami
E) Baybars Cami
9. Önceleri kule zannedilen ilki Sultan III. Mesud'a
ikincisi Behram Şah'a ait olduğu kitabelerden
anlaşılan minareler hangi döneme aittir?
A) Karahanlılar
B) Selçuklular
C) Gazneliler
D) Emeviler
E) Abbasiler
10. Sanat özelliği olmayan, el emeği ve becerisi ile
maddi ihtiyacını karşılayan kişiye ne ad verilir?
A) Artist
B) Sanatkâr
C) Zanaatkâr
D) Hattat
E) Müzehhip
CEVAP ANAHTARI Ünite 2:
1. C
2. B
3. D
4. B
5. A
6. A
7. C
8. A
9. C
10. C
Ünite 1
1. Mukallidin imanını caiz görmeyen mezhep
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eşariyye
B) Matüridiyye
C) Cebriyye
D) Mu’tezile
E) Mürcie
2. İnsanların maddi ihtiyacını karşılamak için el
emeği ve becerisi ile yapılan işlere verilen ad
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zanaat
B) Fen
C) Sanat
D) Fonetik Sanat
E) Nakış
3. Bir sanatı yapmak için gerekli bilgi ve hünere
sahip olan kimseye ne ad verilir?
A) Zanaatkar
B) Akademisyen
C) Öğretmen
D) Emekçi
E) Sanatkar
4. Sanat kelimesinin Almanca karşılığı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Art
B) Fen
C) Kunst
D) Arte
E) Umeni
5. İnsanların maddi ihtiyaçlarını karşılamak için el
emeği ve becerisi ile yapılan ve sanat özelliği
olmayan işlere ne ad verilmektedir?
A) Sanat
B) Kültür
C) Süsleme
D) Zanaat
E) Hobi
6. Osmanlı mimarisinin klasik cami tipinin
kurallarının görüldüğü ilk cami aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Edirne Selimiye Camisi
B) Edirne Üç Şerefeli Camisi
C) Bursa Ulu Cami
D) İstanbul Süleymaniye Camisi
E) İstanbul Sultanahmet Camisi
7. Aşağıdakilerden hangisi sanat eserlerinin
doğuşunda ve üslup kazanmasında önde gelen etken
ve kaynaktır?
A) Malzeme
B) Hüner
C) Gelenek
D) Kültür
E) Din
8. Genellikle Osmanlı İlmiye sınıfı ve Meşihat
dairesinin resmi yazısı olarak kullanılan yazı
üslubuna ne ad verilir?
A) Rika
B) Divani
C) Siyâkat
D) Talik (nesta’lik)
E) Celi divani
9. Sanat kelimesinin günümüz Arapça karşılığı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sınaat
B) Fen
C) Sanaat
D) Zanaat
E) Art
10. Aşağıdakilerden hangisi plastik sanatlardan
biridir?
A) Resim
B) Şiir
C) Edebiyat
D) Müzik
E) Dînî mûsikî
CEVAP ANAHTARI Ünite 1:
1. D
2. A
3. E
4. C
5. D
6. B
7. E
8. D
9. B
10. A