İslam İnanç Esasları - Ünite 5: Kutsal Kitap İnancı - Çözümlü Sorular

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
VAHİY
1. Vahiy nedir?
Cevap: Allah’ın kendi iradesini çeşitli yollarla seçmiş
olduğu peygamberlere bildirmesine vahiy denilmektedir.
Tanrı’dan insana yönlendirilmiş olan bu ilişki aşkın/ilâhî
bir mahiyete sahiptir. Metafizik âlemden fizik dünyaya
bilgi akışını sağlayan bu iletişimin mahiyeti, zamanı ve
şekli tamamen Allah’ın iradesiyle belirlenmiştir.
Kur’an’da vahiy olayını dile getiren değişik fiiller ve ifade
tarzları kullanılır. Ancak bir tecrübe olarak vahyin
mahiyetiyle ilgili bilgilere rastlanmamaktadır. Bu durum
nübüvvetin vâkıf olunamayan sırlarındandır. Fakat
Allah’ın mesajını peygamberlerine hangi şekillerde
ulaştırdığına dair bir takım bilgiler mevcuttur.

2. İlahi Hitabın şekilleri nelerdir?
Cevap: Şûrâ sûresinin “Allah bir insanla ancak vahiy
yoluyla veya perde arkasından konuşur veyahut bir elçi
gönderip izniyle ona dilediğini bildirir” (eş-Şûrâ 42/51)
meâlindeki âyetinde Allah-peygamber diyalogunun farklı
şekillerde gerçekleştiği ifade edilmektedir.
• Doğrudan Vahyetme: Vahyin bu şekli herhangi
bir vasıta olmadan ilham, mananın kalbe
aktarılması veya rüyâ yoluyla gerçekleşir.
Musa’nın annesine (Tâhâ 20/37- 38), ayrıca
İbrahim’e de İsmail’i kurban etmesi (es-Sâffât
37/102) için yapılan vahiy rüya ile olmuştur.
Müfessirler vahyin bu şeklinin peygamber
olmayanlar için de gerçekleştiğini belirtmişler,
Musa’nın annesi peygamber olmadığına göre
onun için söz konusu olan vahyin
peygamberlerinki ile aynı türden olamayacağını
belirtmişlerdir. Peygamber, vahyin kalbine Allah
tarafından bırakıldığından şüphe etmeyecek
şekilde kesin bir bilgiye sahip olur. Peygamberler
dışındaki insanlara vâki olan ilham ise kesin bilgi
kaynağı sayılmaz.
• Perde Arkasından Konuşmak: Bu hitap şeklinde
Allah, peygambere perde arkasından konuşur. Bu
da ilâhî kelâmın belirli bir cisimde (meselâ
ağaçta) yaratılması suretiyle gerçekleşir. Allah’ın
perde arkasından konuşmasının anlamı,
görülemeyeceği şekilde konuşması demektir.
Aslında engel kalkmış olsa bile yine Allah’ı
görmek mümkün olmayacaktır. Hz. Musa’ya Tur
dağında yapılan vahiy (Meryem 19/52) bu
türdendir.
• Elçi İle Vahiy: Allah’ın peygamberlere hitabının
üçüncü şeklinde vahye Cebrail isimli melek
aracılık etmektedir. Cebrail ya bir insan suretinde
ya da aslî şekliyle ilâhî mesajı ulaştırır. Hz.
Peygamber: “Bazan melek bana adam şeklinde
görünür, benimle konuşur ve ben de söylediğini
iyice bellemiş olurum” (Buhârî, “Bed’ü’l-Vahiy”
3) buyurarak vahyin bu türüne açıklık
kazandırmıştır. Vahye meleğin aracılık yapması
ulûhiyet âlemi ile insanî tabiatın birbirine
benzememesi sebebiyle aralarında doğrudan bir
ilişkinin kurulamaması şeklinde izah edilmiştir.
Vahyin gelişi çoğunlukla bu şekilde
gerçekleşmiştir. Sonra peygamberler vasıtasıyla
diğer insanlara yapılan tebliğ ve telkinlerin de bu
kısma dâhil olduğu ifade edilmiştir.

3. İlahi Kitaplar nedir?
Cevap: Allah’ın peygamberlerine gönderdiği kutsal
sayfaların, kitapların vahiy olmaları bakımından farkı söz
konusu değildir. Kur’ân-ı Kerîm ve Hz. Peygamberin
hadislerinde belirtildiğine göre peygamberlerin bazılarına
sayfalar (suhûf) vahyedilmişken bazılarına da kitap
gönderilmiştir.

4. Suhûf nedir?
Cevap: Suhûf sahife kelimesinin çoğulu olup yazılı kâğıt
parçaları anlamına gelmektedir. Sayfalar halinde
kaydedildiği için Kur’ân-ı Kerîm de suhûf şeklinde
isimlendirilmişse de (Abese 80/13; el-Beyyine 98/2)
büyük ilâhî kitaplar dışında bazı peygamberlere
gönderilen vahiyler küçük risâleler halinde kaydedilmiş ve
onlara suhûf adı verilmiştir. Kur’an’da “Yoksa Mûsâ’nın
ve (Allah’tan aldığı emri) vazifesini tastamam yerine
getiren İbrâhîm’in sayfalarında (suhuf) olan (şun)lardan
haberdâr mı edilmedi?” (en-Necm 53/36-37) ve
“Gerçekten iyi temizlenen ve Rabbinin adını zikredip de
namaz kılan kimse umduğuna erişmiştir. Belki siz dünya
hayatını (âhiretten) üstün tutarsınız. Hâlbuki âhiret daha
hayırlı daha süreklidir. Şüphesiz ki bunlar, evvelki
sayfalarda İbrâhîm ile Mûsâ’nın sayfalarında vardır” (elA‘lâ,
87/14- 19) meâlindeki âyetlerde Hz. Mûsâ ve
İbrâhîm’e indirilen sayfalardan bahsedilmektedir.

İLÂHÎ KİTAPLAR

5. İlahi Kitaplar nelerdir?
Cevap: Kitap, yazılarak biraraya getirilen bilgilerle
bunların yazıldığı malzemeyi ifade eder. İslâmî metinlerde
öncelikle Kur’ân-ı Kerîm’i nitelemekle beraber, genelde
Allah Taâlâ’nın insanlara tebliğ etmek üzere
peygamberlerine bildirdiği vahiylerin iki kapak arasında
toplanmış haline verilen addır. Suhufun dışında kalan bu
kitaplar da Tevrat, Zebur, İncil ve Kur'ân-ı Kerîm’den
ibarettir. Bunların Allah tarafından gönderilmiş kitaplar
olduklarına topluca iman etmek farzdır.

6. Tevrat nedir?
Cevap: Kanun, şeriat anlamlarına gelen Tevrat Hz.
Musa’ya indirilen kitabın adıdır. Tevrat’ın aslının Allah’ın
kelâmı olduğuna ve Hz. Musa’ya vahyolunduğuna
inanmak her müslüman için gereklidir ve bunun inkârı
küfre götürür.

7. Tevrat’ın bölümleri nelerdir?
Cevap:
• Tekvin (Yaratılış): Evren’in ve ilk insanın
yaratılışından, Hz. Âdem’ ve Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz.
Nuh, İbrahim ve İsrâiloğulları’nın Mısır’a
girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseder.
• Hurûc (Çıkış): İsrâiloğulları’nı Mısır’dan
çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova
tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un
zulmünden kurtararak Mısır’dan çıkarması, Hz.
Mûsâ’nın Sînâ dağında Rab Yahova’dan On
Emir’i almasından bahseder.
• Levililer: İbadetler, dinî ayin ve bayramlar,
günahların kefareti, yiyecekler, kurbanlar ve
evlilik gibi konulara ait hükümleri konu eder.
• A‘dât (Sayılar): İsrâiloğulları’nın çöldeki
hayatları, Hz. Musa’nın vefatından sonra onların
Sina dağından ayrılıp Kenan ülkesine girmeleri
sürecini ele alır.
• Tesniye: Hz. Mûsâ (as) nın ölümünden ve
defnedilmesinden, On Emir ve diğer dinî
hükümlerden bahseder.

8. Zebur nedir?
Cevap: Kur’an’da “Dâvûd’a da Zebur’u verdik” (el-İsrâ
17/55) buyrulmaktadır. “Yazılı kitap” anlamına gelen
Zebur’dan Kur’an’da bahsedilmekte ve ondan bazı bilgiler
de nakledilmektedir (en-Nisâ 4/163; el-İsrâ 17/55; elEnbiyâ
21/105). Müslümanların Allah tarafından Hz.
Dâvûd’a Zebûr isimli bir kitabın indirildiğine inanmaları
gerekir. Kur’an’da Zebur hakkında fazla bir bilgi
bulunmamakla beraber Yahudi ve Hıristiyanlar, Yahudi
kutsal metni Tanah’ın Ketubîm bölümünde bulunan
Mezmurların mevcut haliyle Hz. Dâvûd'a ait olduğu
görüşündedirler. Bazı İslâm âlimlerine göre Kur’an’da Hz.
Dâvûd’a verildiği bildirilen Zebûr Mezmurlardır.

9. İncil nedir?
Cevap: Kur’an’da “Arkadan da (bu peygamberlerin),
izlerince Meryem oğlu İsa’yı kendinden önceki Tevrat’ın
bir tasdikçisi olarak- gönderdik. Ona da içinde bir hidayet
ve bir nur bulunan İncil’i -ondan önceki Tevrat’ın bir
tasdikçisi ve takva sahipleri için bir hidayet ve öğüt olmak
üzere- verdik” (el-Mâide 5/46) buyrulmaktadır. Müjde
veya yeni öğreti anlamına gelen İncil Hz. ‘Isâ’ya
vahyedilmiş olan ilâhî kitaptır. Müslümanların Allah
Taâlâ’nın Hz. Îsâ’ya İncîl adında bir ilahî kitap
vahyettiğine inanmaları gerekir. Hz. İsa’ya vahyolunduğu
bilinen İncîl orijinal haliyle günümüze ulaşamdığı gibi
Hıristiyanlığın ilk çağlarında birbirini tutmayan yüzlerce
farklı İncîl ortaya çıktı. Her grup ve toplumun kendine has
bir İncil’i bulunmaktaydı. Suriye’deki Hıristiyanlar Matta,
Yunanistan’dakiler Luka, Roma’dakiler Markos İncîli’ni
kullanmışlardır. Yuhanna İncili ile bu sayı dörde çıkmış,
yüzlercesi arasından söz konusu dört İncîl Hıristiyan
kutsal metnine dâhil edilmiştir.

10. Kitab-ı Mukaddes nedir?
Cevap: Hıristiyanlığın kutsal kitabı Eski ve Yeni
Ahid’den meydana gelen Kitâbı Mukaddes’tir. Hıristiyalar
Tanrı’nın İsa’yla yaptığı ahdi yeni kabul etmişler ve bu
ahdin yazılı belgeleri addedilen metinlere de Yeni Ahid
(New Testament) ismini vermişlerdir. Trente Konsili'nde
(1546) tespit edilen şekliyle Yeni Ahid, Matta, Markos,
Luka ve Yuhanna’ya göre İnciller, Resullerin İşleri,
Pavlus’un Mektupları (14), Genel Mektuplar (7) ve
Yuhanna’nın Vahyi olmak üzere yirmiyedi kitaptan
meydana gelmektedir. Hz. Îsâ Ârâmîce konuştuğu halde
İnciller ve Yeni Ahid’in diğer kitaplarının hepsi
Grekçe’dir. Hıristiyan kutsal kitabında Îsâ’ya vahyedilen
veya onun kaleme aldırmış olduğu bir metin
bulunmamaktadır. Hıristiyan inancına göre Tanrı’nın
ezelî, ebedî ilahî vahyi İsa’da gerçekleşmiştir, vahiy
İsa’nın kendisi olup, Yeni Ahid metinleri ise o vahyi tasvir
etmektedir.

11. Kur-an’ı Kerim’i açıklayınız.
Cevap: İlâhî kitapların sonuncusu olan Kur’ân-ı Kerîm
Peygamberimiz Hz. Muhammed (SAV)’e indirilmiş,
Peygamberimizden de hiçbir değişikliğe ve bozulmaya
uğramadan tevatür yoluyla bize kadar ulaşmıştır. Allah
Taâlâ “(Habîbim) sana da hak olarak kitabı (Kur’an’ı) –
kendinden evvelki kitab(lar)ı tasdik edici (ve doğrultucu)
ve ona karşı bir şâhid olmak üzere- gönderdik. O halde
(bütün ehl-i kitab) aralarında Allah’ın (sana) indirdiği ile
hükmet, sana gelen hakikaten (dönüp de) onların hevâ (ve
heves)lerine uyma… (el-Mâide 5/48) ve “Kur’an’ı biz
indirdik. Onun koruyucuları da, şübhesiz ki, biziz” (elHicr
15/9) buyurmaktadır. Kur’ân-ı Kerîm Hz.
Peygambere yirmiiki yılı aşkın bir süre içinde
vahyolunmuştur. Kaynakların verdiği bilgilere göre Hz.
Peygamber hayatta iken Kur'an kendisi ve sahabe
tarafından ezberlenmiş, vahiy kâtipleri tarafından da
yazıya geçirilmiştir.

12. Tanah nedir?
Cevap: Yahudiler kendi kutsal yazılarını Torah (Tevrat),
Neviîm ve Ketuvîm şeklindeki üç ana kısmın ilk
harflerinden meydana gelen Tanah kelimesiyle
isimlendirirler.
Tanah’ı meydana getiren otuzdokuz kitabı şöyle sıralamak
mümkündür:
• Torah (Tevrât): Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar,
Tesniye.
• Neviîm (Peygamberler): a) İlk Peygamberler:
Yeşu, Hâkimler, I.-II. Samuel, I.-II. Krallar. b)
Sonraki Peygamberler: Yeremya, Hezekiel,
İşaya, Hoşea, Yoel, Amos, Obadya, Yunus,
Mika, Nahum, Habakkuk, Tsefanya, Haggay,
Zekarya, Malaki.
• Ketubîm (Kitaplar): Mezmurlar, Süleyman’ın
Meselleri, Eyüp, Neşideler Neşidesi, Rut,
Yeremya’nın Meselleri, Vaiz, Ester, Daniel, Ezra,
Nehemya, I.-II. Tarihler.